Machteld Wijlacker met DOK in de Serrazaal

Machteld Wijlacker, DOK, 2011, Installatie van wrakhout en sloophout Foto: Peter Bak, 2011 Courtesy: de kunstenaar

Persbericht

Machteld Wijlacker
DOK

2 juli - 25 september 2011

Een van de meest fascinerende en complexe ruimtes van Museum Boijmans Van Beuningen is de zaal waar Richard Serra in de jaren tachtig zijn stalen muren oprichtte. In de tentoonstelling ‘DOK’ gaat Machteld (Max) Wijlacker de uitdaging aan om in deze ruimte een nieuw werk te maken. Ze creëert een monumentale, ritmische en gelaagde installatie van zorgvuldig geselecteerd, gebruikt hout.

In Museum Boijmans Van Beuningen toont Machteld Wijlacker een soort stad van wrakhout en verweerde materialen. In deze ‘stad’ verbeeldt zij de ervaring die een wandelaar in een grote stad heeft: de hectiek, de megalomane architectuur en de wervelwinden die er zo karakteristiek zijn. Haar ‘stad’ wordt gevormd door staketsels waar de bezoeker zich in, tussen en onderdoor begeeft. Wijlacker streeft naar een installatie, waarin de bezoeker kan verdwalen en het werk kan beleven.

“Met deze installatie ga ik direct de confrontatie aan met het werk Waxing Arcs van Richard Serra. De soberheid van het staal tegenover de grilligheid van het hout. Een ontmoeting in kleur en verweerdheid.” De Serrazaal, aan de straatkant van het museum, fungeert als een spiegel van de stad Rotterdam. Wijlacker is geïnteresseerd in hoe zij de ruimte kan veranderen door hier een object te plaatsen van grote proporties.

Machteld Wijlacker
Machteld Wijlacker (Maassluis, 1966) groeide op aan de kust. Ze zwierf al op jonge leeftijd over het strand. Het verzamelen van en het assembleren met aangespoeld wrakhout ontwikkelde ze spelenderwijs. Binnen haar composities brengt ze verschillende gejutte materialen samen tot een nieuwe eenheid. Wijlacker studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en is sinds 1996 werkzaam als beeldend kunstenaar.

Wassende bogen
De monumentale Wassende Bogen zijn in 1980 speciaal voor Museum Boijmans Van Beuningen gemaakt door de Minimal Art kunstenaar Richard Serra (1939). De op zichzelf staande stalen wanden zijn identiek van vorm en lengte, al lijkt dat op het eerste gezicht niet zo te zijn. Dat komt doordat de ene boog een hoek omsluit, terwijl de andere vrij in de ruimte staat.
 

Terug