Surreëel: foto’s uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen

Hans Bellmer. Jeux de la poupee (deel 3 en 14 van 17 delen), 1949, zwart-wit foto handmatig ingekleurd, 14 x 14 cm (elk). Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Man Ray. Rayographie, 1925, gelatine zilverdruk (fotogram), 50 x 40,5 cm. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Sylvie Zijlmans. Maemi, 2006, duratrans lambdaprint, lampen, hout, snoeren, 292 x 125 x 40 cm. Bruikleen H+F Mecenaat 2006. Inez van Lamsweerde. Final Fantasie Series / Wendy, 1993, nummer 1 uit een oplage van 3, bewerkte foto op duraflex, perspex, 97 x 150 cm. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Paul Kooiker. Crush # 1, zwart-wit foto, 161 x 211 cm. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen Wally Elenbaas. De Veerman, zwart-wit foto, 1985, 300 x 400 cm. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Foto: Lotte Stekelenburg Foto: Lotte Stekelenburg Foto: Lotte Stekelenburg Foto: Lotte Stekelenburg Foto: Lotte Stekelenburg Foto: Lotte Stekelenburg

Surreëel: foto’s uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen
12 februari – 15 mei 2011

Museum Boijmans Van Beuningen bezit een rijkgeschakeerde fotocollectie met bijna 1.000 kunstfoto’s. Deze tentoonstelling brengt fotografie uit verschillende periodes en van diverse kunstenaars, zoals Inez van Lamsweerde, Wally Elenbaas en Hiroshi Sugimoto, bijeen onder de noemer ‘Surreëel’. Het toont op associatieve wijze hoe kunstenaars in de afgelopen decennia op verschillende manieren spelen met realiteit en fictie via het medium fotografie.

Fotografie is door Museum Boijmans Van Beuningen nooit als apart gebied verzameld, maar is onderdeel van de collectie moderne en hedendaagse kunst. Een belangrijke kern van de collectie moderne kunst wordt gevormd door het surrealisme, dat Museum Boijmans Van Beuningen als enige museum in Nederland al sinds de jaren zestig verzamelt. Zo bezit het museum een aantal surrealistische foto’s, naast onder andere schilderijen, tekeningen en sculpturen van kunstenaars als Salvador Dalí, Man Ray, René Magritte en Max Ernst. Verder zijn er in de museumcollectie verschillende recentere werken van Nederlandse en internationale kunstenaars, die via het medium van de fotografie hun dromen, obsessies en angsten verbeelden. Het thema ‘Surreëel’ biedt de mogelijkheid om op speelse wijze verbanden binnen de zo diverse fotoverzameling aan te wijzen

Het surreële lichaam
In de moderne en hedendaagse kunst is het lichaam niet meer onaantastbaar en dient vaak als middel om de kijker te boeien of juist te verontrusten. Het menselijk lichaam speelt dan ook een centrale rol in deze tentoonstelling. Kunstenaars als Inez van Lamsweerde, Wally Elenbaas en Paul Kooiker fragmentariseren en ondermijnen in hun werk het menselijk lichaam: we zien soms enkel delen van het lichaam, waardoor het model ontzield raakt. Van Lamsweerde vervreemdt het lichaam door seksualiteit met kinderlijke onschuld te combineren, wat haar foto’s bizar en onbehaaglijk maakt. Met digitale manipulatie vervormt Van Lamsweerde de lichamen van haar modellen tot ze aan de eisen van de modewereld voldoen.
In het werk van Hans Bellmer, Hiroshi Sugimoto en Cindy Sherman ontbreekt het echte lichaam juist en wordt een voorwerp gefotografeerd alsof het om een levend wezen zou gaan. Poppen vormen daarvoor een geliefd middel. Hans Bellmer probeert de pop via fotografie tot een echte vrouw om te toveren en zo zijn fantasieën te verwezenlijken. Cindy Sherman zoekt in ‘Sex Pictures’ de confrontatie op met diezelfde seksuele fantasie door deze belachelijk te maken. De pop wordt in haar foto’s een pornoactrice en lijkt zo steeds meer een mens van vlees en bloed.

Terug