Boris van Berkum - Dreaming of a Mega Renaissance

Boris van Berkum bij Kalki. Foto: Willem de Roon After Ife Journey to the Kingdom of Ife Kalki

Persbericht
12 februari - 3 juli 2011

Boris van Berkum, voormalig directeur van Showroom MAMA in Rotterdam, toont dit voorjaar zijn beeldhouwwerken in Museum Boijmans Van Beuningen. Van Berkums zoektocht door de kunst- en cultuurgeschiedenis heeft geleid tot vier beeldengroepen gemaakt van keramiek, kunststof en bijzondere materialen als chocolade en suiker.

Museum Boijmans Van Beuningen heeft Rotterdammer en kunstenaar Boris van Berkum (1968) uitgenodigd voor een kleine voorjaarstentoonstelling. De oprichter en voormalige artistiek directeur van Showroom MAMA heeft zichzelf opnieuw uitgevonden als beeldhouwer. Hij ging in de kunstgeschiedenis op zoek naar werken die hij bewonderde en die hem ontroerden. Van godsbeelden en krijgsmaskers tot klassieke torso’s en vrouwfiguren. Het resultaat is een serie beeldengroepen waarin grote wereldculturen en religies samensmelten tot een nieuw, weelderig universum.

Beeldengroep
In Van Berkums ‘Dreaming of a Mega Renaissance’ roteren sculpturen langzaam rond hun as terwijl anderen als fontein fungeren. De vier beeldengroepen worden ieder als installatie in een eigen vitrine getoond. De titel van de tentoonstelling is een verwijzing naar het samenvoegen van uiteenlopende elementen die tezamen een nieuw beeld vormen, als het ware een megarenaissance.

Wereldculturen
De eerste beeldengroep heet ‘Waiting for Lord Kalki ’ en bestaat uit een verzameling interpretaties van Kalki, de tiende en laatste incarnatie van de Hindoegod Vishnu. Van Berkum vond zijn inspiratie tijdens een studiereis in zuidoost India.
De tweede installatie is een verzameling torso’s die zijn geïnspireerd op de antieke beelden uit de Griekse tempel, het Parthenon. Uit de torso’s stroomt rode vloeistof. Ze zijn aangekleed met het hoofd van Jezus. Van Berkum stelt met deze beeldengroep de vraag: Is het slechts versiering of zien we het lijden van Christus up close and personal?
In de derde beeldengroep 'Journey to the kingdom of Ife' drijven twee januskoppen in een waterbassin. De sculpturen tonen een wonderbaarlijke vermenging van de Boeddha-buik en de veertiende-eeuwse kunst uit het koninkrijk Ife, het huidig Nigeria.
De vierde groep beelden genaamd de ‘Venus Pop-grotto’ is een ware lofzang op vrouwelijke verleiding. Dit werk is gemaakt van suikerfondant en chocolade.

Cartoons
Boris van Berkum woonde begin jaren negentig in Praag waar hij aan de Kunstacademie studeerde. Zijn studie bekostigde hij met het maken van politieke cartoons en illustraties voor kranten en tijdschriften. Momenteel werkt Van Berkum aan verschillende kunstprojecten.

Dank aan: Fonds BKVB, CBK Rotterdam, Materiaalfonds, Stichting Stokroos, Europees Keramisch Werk Centrum, H&S paint Beek en Donk, Kunstwacht Delft.

Terug