Boijmans koopt spiegelkamer Kusama aan

Infinity Mirror Room - Phalli’s Field (Floor Show), 1965 (1998). Sewn stuffed  fabric, board, mirror room without ceiling. 250 x 455 x 455 cm inside. Mixedmedia. Installation view: R. Castellane Galle Foto: Bob Goedewaagen

Persbericht
20 december 2010

Museum Boijmans Van Beuningen heeft het werk Infinity Mirror Room – Phalli’s Field van de Japanse kunstenares Yayoi Kusama (Matsumoto, 1929) aangekocht. Het gaat om een sleutelwerk binnen het oeuvre van een van de belangrijkste kunstenaressen van de tweede helft van de twintigste eeuw.

Infinity Mirror Room – Phalli’s Field (1965) is de eerste installatie waarin Kusama gebruik maakte van spiegels; een materiaal dat zij haar leven lang zal blijven gebruiken en dat samen met haar zogenaamde ‘dots’ een essentieel aspect in Kusama’s oeuvre vormt. Tegelijkertijd is Infinity Mirror Room – Phalli’s Field de tweede ruimtevullende installatie van Kusama ooit. Een spiegelkamer die de bezoeker helemaal opslokt en deelgenoot maakt van het werk zelf.

Collectie Museum Boijmans Van Beuningen
De installatie voegt zich naadloos in de eigen collectie van het museum. Naast veel belangrijke Nul-, Zero- en aanverwante werken, bezit Museum Boijmans Van Beuningen een uitgebreide collectie pop art, op art en minimal art, waarop het werk van Kusama een mooie aanvulling vormt.

Mirrored Years
In 2008 organiseerde Museum Boijmans Van Beuningen de tentoonstelling Mirrored Years. Deze expositie liet de ongeëvenaarde kracht zien van Yayoi Kusama (1929) door vroege installaties, films en sculpturen uit de jaren zestig te confronteren met recente werken. Mirrored Years toonde de samenhang in Kusama’s oeuvre en tegelijkertijd de frisheid en vernieuwing van bepaalde thema’s binnen haar werk. Ook Infinity Mirror Room – Phalli’s Field was op de tentoonstelling te zien.

Veelzijdig oeuvre
Yayoi Kusama verscheen in de jaren zestig met veel elan in de internationale kunstwereld, kort nadat ze van Japan naar New York verhuisde. Ze maakte onder andere furore met haar ruimtevullende installaties, waarin de bezoeker wordt omgeven door duizenden kleurrijke, kleine, opgevulde - vaak fallische - textiele objecten. Ook in Nederland was de erkenning groot: nergens anders ter wereld werd haar werk zo vaak tentoongesteld in de jaren 60. Haar aanwezigheid gaf een flinke impuls aan de ontwikkeling en internationale erkenning van de Nederlandse Nulgroep. Werkend in meerdere disciplines ontwikkelde Kusama een steeds verder uitwaaierend, rijk en gelaagd oeuvre. Haar interesse in zintuiglijke ervaringen en ruimtevullende installaties hebben een sterke invloed op een aantal toonaangevende tendensen in de hedendaagse kunst.

De aankoop is mede mogelijk gemaakt door steun van Fonds Willem van Rede en de Mondriaan Stichting.
 

Terug