Eerste grote museale solotentoonstelling van Gabriel Lester

Gabriel Lester, beeld uit eigen collectie kunstenaar

Persbericht

Gabriel Lester
Suspension of Disbelief

12 februari - 8 mei 2011

Dit voorjaar toont Museum Boijmans Van Beuningen de eerste grote museale solotentoonstelling van de Nederlandse kunstenaar Gabriel Lester. Suspension of Disbelief beslaat twee grote tentoonstellingsruimtes en belicht aan de hand van een tiental installaties de diverse aspecten van het (nood)lot.

Speciaal voor de Willem van de Vorm Galerij en de Richard Serrazaal in Museum Boijmans Van Beuningen maakt de kunstenaar Gabriel Lester (1972) een totaalinstallatie met een tiental nieuwe en bestaande werken. In de tentoonstelling Suspension of Disbelief cirkelt de kunstenaar rond onderwerpen als bijgeloof, toeval, zelfbedrog, kansberekening, loterijen, (on)geluk, rituelen, profetieën en magisch denken.

Magische gedachtes
Lester verbeeldt met zijn tentoonstelling de grilligheid van het lot en bestudeert de menselijke drang om door middel van rituele handelingen het lot te begrijpen, te beïnvloeden, te beschrijven en te bezweren. In de tentoonstelling, als het ware een verzameling van magische gedachtes, onderzoekt Lester de dunne lijn tussen voor- en tegenspoed in al zijn verschijningsvormen’.
In de tentoonstelling zijn naast ruimtevullende theatrale installaties en kleine vitrines ook een tweetal films te zien die Lester speciaal voor de tentoonstelling produceert. De ene film ‘Cleromancy #2’ toont op een abstracte, hallucinerende wijze een formele lottotrekking. De andere film ‘The Big One’ heeft een rituele lotbezwering tot onderwerp.

Gabriel Lester is bekend van zijn ruimtelijke installaties en de manier waarop hij daarin speelt met begrippen en technieken die zijn ontleend aan spektakel en de cinema. Belichting, montage en kadering zijn principes die regelmatig terugkeren in zijn werk.

Terug