Meesterwerk Kees van Dongen gerestaureerd

Kees van Dongen, De vinger op de wang, Ca. 1910, Olieverf op doek, 65 x 54 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Pictoright, Amsterdam
Kees van Dongen, De vinger op de wang, Ca. 1910, Olieverf op doek, 65 x 54 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Pictoright, Amsterdam

De grote ogen van Kees van Dongen
18 september 2010 - 23 januari 2011

Het zojuist gerestaureerde werk ‘Vinger op de wang’ van Kees van Dongen wordt dit najaar voor het eerst in oorspronkelijke staat getoond in Museum Boijmans Van Beuningen. De tentoonstelling ‘De grote ogen van Kees van Dongen’ bevat naast dit werk circa zestig andere cruciale topschilderijen uit internationale collecties.

Dit najaar opent in Museum Boijmans Van Beuningen een tentoonstelling van de internationaal bewonderde kunstenaar Kees van Dongen (1877 - 1968). De afgewogen selectie van tachtig werken, waaronder circa zestig schilderijen wordt overgevlogen uit internationale topcollecties, van New York tot Monaco, en van Genève tot Moskou. Veel van de stukken komen uit internationale privé verzamelingen en zijn zelden of nooit uitgeleend. Het werk ‘Vinger op de wang’, uit de vaste collectie van het museum, is onlangs gerestaureerd en is vanaf 18 september voor het eerst te zien in de oorspronkelijke staat. De kleuren stralen weer als in 1910.

Van Delfshaven naar Parijs
Cornelis Theodorus Maria van Dongen werd op 26 januari 1877 geboren in Delfshaven. Na lessen op de huidige Willem de Kooning Academie tekende Van Dongen onder meer voor het Rotterdamsch Nieuwsblad. In 1897 vertrok hij naar Parijs om zich daar als tekenaar verder te ontwikkelen. Van links geëngageerd illustrator brak hij door via de avant-garde stromingen van zijn tijd en ontwikkelde zich tot gevierd kunstenaar.
Van Dongen was niet alleen spraakmakend vanwege zijn eigentijdse gebruik van kleur, verf en elektrisch licht, maar ook vanwege zijn levensstijl. Zijn uitbundige atelierfeesten werden in de jaren twintig en dertig bezocht door filmsterren, beroemde politici en kunstenaars. Wat Andy Warhol in de jaren zestig was voor New York, was Kees van Dongen vanaf de jaren twintig voor Parijs; een societykunstenaar en bohemien die de stad extra kleur en allure gaf.
De voormalige Rotterdammer kreeg diverse Franse onderscheidingen, deelde een atelier met Picasso en werd in 1929 tot Fransman genaturaliseerd. In Nederland werd Van Dongen in zijn tijd vooral gezien als de Hollandse kunstenaar die in het buitenland successen boekte.

Hoogtepunten
Museum Boijmans Van Beuningen toont werken die Van Dongen maakte tijdens zijn verblijf in Rotterdam in 1907, zoals het felgekleurde ‘Modjesko’. Ook de schilderijen geïnspireerd door de Folies-Bergères en de meest gedurfde Parijse werken, waaronder het naakt van zijn vrouw Guus, zijn te zien. Belangrijk zijn ook de stukken die hij schilderde naar aanleiding van zijn reizen naar Egypte, Spanje en Marokko (1910 -1913). Deze experimentele maar verleidelijke vrouwenportretten, met oriëntaalse invloeden, intensieve kleuren en met weelderige decoratieve accenten, behoren tot zijn beste werken. De tentoonstelling sluit af met acrobates, uitdagende vrouwen, scènes uit het uitgaansleven en werken uit zijn eerste jaren in Parijs en Rotterdam. Naast de ruim zestig schilderijen wordt ook een serie tekeningen, keramiek, affiches en fotomateriaal tentoongesteld.

Kunstenaarskringen
De afgelopen twee jaar deed gastconservator Anita Hopmans uitvoerig kunsthistorisch onderzoek naar Kees van Dongen. Ze vond talrijke nieuwe gegevens over zijn tijd in Parijs, die ze verwerkte in de huidige tentoonstelling. Hiervoor is gezocht naar werken waarmee Van Dongen de publieke aandacht trok op de grote kunstexposities en een rol speelde binnen de kunstenaarskringen van zijn tijd.
Bij de tentoonstelling komt een rijk geïllustreerde catalogus met essays van Anita Hopmans uit. Deze is zowel in het Engels als in het Nederlands verkrijgbaar. Tijdens de tentoonstelling worden verschillende workshops en lezingen georganiseerd. Voor meer informatie zie: www.boijmans.nl

 

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Unilever, hoofdbegunstiger de Turing Foundation, OC&C Strategy Consultants, Bank Giro Loterij, een bijdrage uit het door het Prins Bernhard Cultuurfonds beheerde Straver Fonds, Ploum Lodder Princen, Stichting Bevordering Van Volkskracht, Stichting Gifted Art  en het Ministerie van OCW vanwege het toekennen van indemniteit. ‘De grote ogen van Kees van Dongen’ is hoofdonderdeel van het officiële programma van Holland Art Cities 2009-2010.

Terug