Johan Thorn Prikker - De Jugendstil voorbij

Spel van het leven (1901-1902). Muurschildering in het trappenhuis/entreehal van villa De Zeemeeuw, Scheveningen. Circa 10 x 4 meter. Uitgevoerd in samenwerking met Johan Altorf
Spel van het leven (1901-1902). Muurschildering in het trappenhuis/entreehal van villa De Zeemeeuw, Scheveningen. Circa 10 x 4 meter. Uitgevoerd in samenwerking met Johan Altorf

Tentoonstelling
13 november 2010 - 13 februari 2011

Museum Boijmans Van Beuningen toont dit najaar met ruim 200 topwerken het uitgebreide oeuvre van de veelzijdige kunstenaar Johan Thorn Prikker (1868-1932). Dit is de eerste grote tentoonstelling over een van de meest vooraanstaande ontwerpers in de bloeiperiode van de Nederlandse kunst aan het begin van de 20e eeuw. De Jugendstil voorbij illustreert de creativiteit en experimenteerlust van Thorn Prikker.

Johan Thorn Prikker trok in zijn eigen tijd al vroeg de aandacht met zijn tekeningen en schilderijen. Zijn werken behoren tot de topstukken van het symbolisme in Nederland. Thorn Prikker veranderde echter al snel van autonoom schilder tot een overtuigd aanhanger van de toegepaste kunst. Het traditionele ezelsschilderij behoorde na deze jaren tot de verleden tijd en het aantal technieken dat Thorn Prikker zich eigen maakte was omvangrijk: van aquarellen, textiel, boekomslagen en glas in lood tot wandschilderingen, meubelen, mozaïeken en tapijten. Thorn Prikker was meer dan alleen een Jugendstil ontwerper, hij was een van de eerste Nederlandse moderne kunstenaars die internationaal furore maakte.

Glas in lood
In de grote Bodon tentoonstellingszaal kan de bezoeker de veelzijdigheid van het oeuvre van Johan Thorn Prikker zien en ervaren. Alle disciplines waarin Thorn Prikker werkzaam was, komen aan bod in de opstelling die het leven van de kunstenaar volgt. De glas-in-loodramen van Johan Thorn Prikker nemen een prominente positie in. Te midden van zijn diverse oeuvre is een kapel gecreëerd waarin de bezoeker de sfeer kan proeven van de oorspronkelijke locaties van de ramen. De kleurrijke glas-in-loodramen komen door de lichtinval in deze ruimte goed tot hun recht. Een aantal ramen zijn onderdeel van de museumcollectie, een van de ramen werd geschonken door D.G. van Beuningen ter gelegenheid van de opening van het nieuwe gebouw van Museum Boymans in 1935.

Johan Thorn Prikker, een internationaal fenomeen
In Den Haag volgde Johan Thorn Prikker (1868-1932) de opleiding tot schilder aan de Academie. Na zijn eerste successen keerde hij in 1904 Nederland de rug toe om leraar te worden aan de kunstnijverheidsschool in Krefeld (Duitsland). Daar kwam zijn veelzijdigheid tot volle bloei. Een aantal jaren later voerde Thorn Prikker zijn eerste glas-in-loodraam uit voor het station in Hagen, en dit kreeg de toepasselijke titel ‘De kunstenaar als leraar van handel en nijverheid’. In München, Düsseldorf en Keulen gaf hij leiding aan een eigen afdeling van de kunstnijverheidsschool, waardoor hij een onovertroffen invloed heeft gehad op de Duitse monumentale kunst. Tot aan zijn overlijden in 1932 bleef hij succesvol in zowel Nederland als Duitsland.

De Jugendstil voorbij is gemaakt in samenwerking met museum kunst palast in Düsseldorf, waar de tentoonstelling in het najaar van 2011 te zien zal zijn. De tentoonstelling is mede samengesteld door gastconservator en Thorn Prikker-expert Christiane Heiser. Tegelijkertijd met de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus met inleidende artikelen door 12 specialisten in Nederland, Duitsland en Canada. De catalogus is samen met museum kunst palast geproduceerd en verschijnt in het Nederlands en Duits.
Tijdens de tentoonstelling worden verschillende workshops en lezingen georganiseerd. Voor meer informatie: www.boijmans.nl. Vanaf eind november is een informatieve film over Johan Thorn Prikker op het online videokanaal arttube.boijmans.nl te zien.

Eveneens in de Bodonzaal is een overzicht te zien van de hedendaagse ontwerper Hella Jongerius. Beide presentaties vallen samen met een grote tentoonstelling met topwerken van schilder Kees van Dongen.

De tentoonstelling is samengesteld in samenwerking met BankGiro Loterijmuseum kunst palast  in Düsseldorf, SNS REAAL Fonds, K.F. Hein Fonds, Stichting Elise Mathilde Fonds, Stichting Bevordering van Volkskracht en is onderdeel van het officiële programma van Holland Art Cities 2010-2011.
 

Terug