Thomas Demand - Nationalgalerie

Thomas Demand, Heldenorgel, 2009, C-Print/ Diasec, 240 x 380 cm, VG Bild-Kunst, Bonn, PICTORIGHT, Amsterdam
Thomas Demand, Heldenorgel, 2009, C-Print/ Diasec, 240 x 380 cm, VG Bild-Kunst, Bonn, PICTORIGHT, Amsterdam

Thomas Demand - Nationalgalerie
Nieuw: Alexander Kluge en Botho Strauss reageren op Thomas Demand

29 mei - 22 augustus 2010

De belangrijke Duitse filmmaker Alexander Kluge en toneelschrijver Botho Strauss zijn door kunstenaar Thomas Demand uitgenodigd om op zijn werk te reageren. De films van Kluge zijn nu voor het eerst te zien in Rotterdam. Demands tentoonstelling Nationalgalerie, met op Duitsland geïnspireerde kunstwerken, opent dit weekend in Museum Boijmans Van Beuningen
Nationalgalerie, eerder te zien in Berlijn, is een grote solotentoonstelling van de hedendaagse kunstenaar Thomas Demand (1964) in Museum Boijmans Van Beuningen. Demand heeft uit zijn oeuvre 25 fotokunstwerken gekozen die te maken hebben met Duitsland, het thema van de tentoonstelling. Bovendien heeft hij voor zijn tentoonstelling in Rotterdam ook twee belangrijke Duitse kunstenaars uitgenodigd om - ieder binnen hun eigen vakgebied - te reageren op zijn werk. De toneelschrijver Botho Strauss schreef teksten naar aanleiding van Demands werk. De nestor van de Duitse cinema, Alexander Kluge maakte een twaalftal korte videofilms die nu voor het eerst worden getoond en op verschillende plaatsen in de tentoonstellingsruimte te zien zijn. De films en teksten zijn, ook visueel, een onlosmakelijk onderdeel van de tentoonstelling.

Duitsland-beeld
Nationalgalerie viel in Berlijn samen met twee belangrijke Duitse vieringen, namelijk die van de oprichting van de Bondsrepubliek Duitsland, 60 jaar geleden en de val van de muur, 20 jaar geleden. In Rotterdam valt de tentoonstelling samen met het einde van de Tweede Wereldoorlog, 65 jaar geleden en het bombardement op de stad, 70 jaar geleden.
In Berlijn riep Nationalgalerie veel vragen op over Duitsland, over de Duitse geschiedenis, de Duitse identiteit en de omgang met identiteit. Demand maakt de bezoeker bewust van de subjectieve relatie die mensen hebben met de afbeeldingen en met identiteit in het algemeen.
De tentoonstelling in Rotterdam is meer dan een aangepaste versie van de show in Berlijn. De vormgeving van de tentoonstelling in de Neue National Galerie in Berlijn, is vertaald naar de tentoonstellingsruimte van Museum Boijmans Van Beuningen. De nieuwe presentatie heeft als onderliggende vraag hoe een dergelijke specifiek op Duitsland toegesneden tentoonstelling in Nederland wordt opgepikt. Zo zal Nationalgalerie vragen oproepen over het beeld dat Nederlanders hebben van Duitsland en indirect over de verschillende manieren waarop de twee landen omgaan met de recente geschiedenis.

Geschiedenispalet
Demands werken refereren aan sociaal-maatschappelijke en historische gebeurtenissen. Hij start zijn werkproces steeds met een bekend beeld uit de media dat hem intrigeert. Dit zijn vaak mediabeelden die in Duitsland bekend zijn, zoals onder meer Haltestelle, het in Duitsland veelbesproken bushokje waar het populaire muziekbandje Tokio Hotel samenkwam. Van de situaties op de foto maakt Demand manshoge kartonnen modellen die hij vervolgens fotografeert met een professionele camera. Door de manier waarop hij de gedetailleerde maquettes fotografeert, krijgen zijn werken architectonische kwaliteit. Het monumentale wordt in de foto naar voren gehaald en het beeld wordt ontdaan van ruis in de omgeving. Tezamen vormen de werken een geschakeerd palet van een bepalende periode in de jonge Duitse geschiedenis.

Thomas Demand exposeerde over de gehele wereld, met recente tentoonstellingen in Londen, New York, Wenen en Venetië

Nationalgalerie is mede mogelijk gemaakt door Goethe-Institut Niederlande/ Ambassade van de Bondsrepubliek Duitsland Den Haag, SNS REAAL Fonds, Stichting Democratie en Media en de Mondriaan Stichting.

Terug