Start Depot Boijmans Van Beuningen

Impressie van het Depot, beeld MVRDV Impressie van het Depot, beeld MVRDV Impressie van het Depot, beeld MVRDV Impressie van het Depot, beeld MVRDV Impressie van het Depot, beeld MVRDV Impressie van het Depot, beeld MVRDV Impressie van het Depot, beeld MVRDV Impressie van het Depot, beeld MVRDV Impressie van het Depot, beeld MVRDV Impressie van het Depot, beeld MVRDV

Persbericht

Vrijdag 17 maart ging in het Museumpark de eerste paal de grond in van het allereerste openbare kunstdepot ter wereld. Een feestelijk moment, waarop Museum Boijmans Van Beuningen de nieuwe naam van het depot onthulde.

‘Er is niets ter wereld wat erop lijkt: het depot dat momenteel wordt toegevoegd aan het Museumpark, direct naast Museum Boijmans Van Beuningen. Ik ben verheugd dat we na jaren van voorbereiding kunnen starten met de bouw,’ zegt directeur Sjarel Ex. Museum Boijmans Van Beuningen is het eerste museum dat het aandurft om zo transparant te werken.

Dynamiek

Depot Boijmans Van Beuningen, zoals de nieuwe naam luidt, is het eerste depot ter wereld dat toegang biedt tot een complete collectie, zónder tussenkomst van een conservator. Het 39,5 meter hoge gebouw is een ontwerp van het toonaangevende Rotterdamse architectenbureau MVRDV, onder meer bekend van de Markthal. De dynamiek van het depot is een andere dan die van het museum: hier worden geen tentoonstellingen gemaakt, maar kan het publiek – zelfstandig of met een gids – grasduinen tussen 70.000 kunstobjecten. Ze kunnen ook meekijken met herkomstonderzoek, conservering en restauratie. Per jaar verwacht het depot circa 90.000 bezoekers, naast de 300.000 die het museum al trekt; van internationale kunstprofessionals tot Rotterdammers, van toeristen tot dagjesmensen. Zo’n gebouw is om vele redenen een reis naar Rotterdam waard.

Toekomstige generaties

De openbare route zigzagt door het gebouw, van de lobby tot de beeldentuin naar het dakterras. In het depot zijn vier professionele restauratieateliers, twee filmcabines, een educatieve ruimte en een filmzaal gepland. Een deel van het depot (circa 1.900 m2) is bestemd voor verhuur aan particuliere verzamelaars. Bezoek aan de brasserie op het dakterras is gratis. Via de transparante expreslift zullen die bezoekers, voordat ze genieten van het spectaculaire uitzicht, al iets kunnen opvangen van wat er zich in het depot afspeelt. ‘Door de komst van Depot Boijmans Van Beuningen brengen we de collectie naar de volgende generatie: kunst in het museum is een permanente bron van educatie,’ zegt Sjarel Ex. De Rotterdamse wethouder Adriaan Visser: ‘De komst van het depot versterkt het culturele karakter van het Museumpark en draagt bovendien bij aan een levendige binnenstad. Minstens even belangrijk is dat de gemeentelijke kunstcollectie, de collectie van alle Rotterdammers, is veiliggesteld en publiek toegankelijk.’

Lang traject

Met het erin schroeven van de eerste paal door BAM Bouw en Techniek, verantwoordelijk voor de realisatie van het gebouw, werd een lange voorbereidingsperiode afgesloten. Het initiatief voor een openbaar kunstdepot ontstond in 2005, deels als reactie op overstromingen van de kleine, sterk verouderde depots die Museum Boijmans Van Beuningen nu gebruikt. Het depot is een voorbeeld van een unieke publiek-private samenwerking tussen Stichting De Verre Bergen, de gemeente Rotterdam en het museum. Burgemeester Ahmed Aboutaleb, die vrijdag de ceremonie opende: ‘Dit bijzondere gebouw naar ontwerp van Winy Maas wordt een mooie toevoeging aan onze stad. Ik wens BAM en alle betrokken partijen veel succes met de bouw en ik kijk uit naar de opening!’

Bestendige toekomst

Het nieuwe gebouw zal de skyline van Rotterdam verrijken en past goed bij de toenemende populariteit van de stad, die als favoriete bestemming op steeds meer lijstjes van internationale media prijkt. ‘Met het depot geeft het museum de collectie, die grotendeels eigendom is van de gemeente, een bestendige toekomst,’ zegt Sjarel Ex. ‘Bezoekers kunnen straks zelf zien met hoeveel zorg, gevoel voor detail en liefde wordt gewerkt aan het behoud van elk afzonderlijk kunstwerk voor toekomstige generaties. Het museum, het publiek en de Rotterdammers gaan nog veel plezier beleven aan het depot.’