Uitzonderlijke aankoop Medardo Rosso

Medardo Rosso, Femme Ó la voilette, 1895 (gegoten 1919-1923). Met links in beeld: Paul CÚzanne, landschap bij Aix met de Tour de CÚsar, 1895. Foto: Aad Hoogendoorn.

Persbericht

Uitzonderlijke aankoop Medardo Rosso
26 november 2014

Museum Boijmans Van Beuningen grijpt de unieke kans een groot werk te verwerven van de Italiaanse kunstenaar Medardo Rosso. Met steun van belangrijke fondsen en particulieren zoals het Mondriaan Fonds en de Vereniging Rembrandt koopt het museum het beeld ‘Femme à la voilette’ (1923) aan, voor een bedrag van maar liefst 1,9 miljoen euro. De sculptuur is in het museum te bewonderen tussen (post-) impressionisten als Degas, Cézanne en Monet.

Het is zeer uitzonderlijk dat een in was gegoten sculptuur van Rosso op de markt komt. Vrijwel alle werken van de kunstenaar bevinden zich in museumcollecties. ‘Femme à la voilette’ maakte deel uit van de succesvolle voorjaarstentoonstelling ‘Brancusi, Rosso, Man Ray’ - gesteund door de Turing Toekenning - waar Rosso voor tienduizenden bezoekers de grote verrassing was. Op dat moment ontstond de unieke mogelijkheid het werk te kopen van de Lauder Collection, van de zoon van Estée Lauder en Joseph Lauder; oprichters van het beroemde cosmeticamerk. Museum Boijmans Van Beuningen beschikt niet of nauwelijks over eigen aankoopbudget. De ‘leading gift’ van Mondriaan Fonds en Vereniging Rembrandt maakte dat het museum genoeg tijd heeft gekregen van de verkoper om het resterende bedrag te kunnen werven.

Aanwinst voor de collectie
De verwerving brengt de Rotterdamse collectie en de Collectie Nederland naar een hoger niveau. Rosso wordt, meer nog dan zijn tijdgenoot, vriend en concurrent Auguste Rodin, gezien als dé kunstenaar die het impressionisme introduceerde in de beeldhouwkunst. De sculptuur maakt nu permanent onderdeel uit van de museumopstelling en komt prachtig tot zijn recht tussen impressionisten zoals Cézanne, Monet, Van Gogh en het beroemde danseresje van Degas. Naast Museum Boijmans Van Beuningen heeft in Nederland alleen het Kröller-Müller Museum twee werken van deze Italiaanse impressionist.

Moment in was
‘Femme à la voilette’ (1923) is een centraal werk in het oeuvre van Rosso en binnen dit thema zijn persoonlijke favoriet. Rosso slaagde er uitzonderlijk goed in het ‘vluchtige moment’ vast te leggen, zoals in het impressionisme in zwang was. Meer dan 28 jaar poogde hij het vloeiende beeld te vangen van een vrouw die de trappen van een kerk in Parijs afdaalt. Dit werk is de laatste versie die Rosso van dit thema maakte. Het fijne gladde gezicht komt tevoorschijn vanuit een grof reliëfrijk oppervlak.

Rosso expertise
De komst van het sculptuur valt samen met het langdurig bruikleen van een serie foto’s van de hand van Rosso door zijn erfgenamen. In de tentoonstelling ‘Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture’ was voor het eerst op grote schaal aandacht voor Rosso’s fotografie. Vanuit zijn expertise draagt het museum zorg voor onderzoek, beheer en bruikleenaanvragen van deze serie foto’s.

Met dank aan
De gewenste aankoop werd werkelijkheid dankzij giften van Mondriaan Fonds, Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds en haar themafonds Beeldhouwkunst), VSBfonds, Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, Prins Bernhard Cultuurfonds (mede dankzij haar Breeman Talle Fonds), BankGiro Loterij, G. Ph. Verhagenstichting, Stichting Dorodarte en de giften van particuliere schenkers uit de Kring Van Eyck en Gezelschap Bas Jan Ader.

Meer informatie over de aankoop van Rosso in context van de Collectie Nederland vindt u hier.