In Memoriam Jacques Schoufour

Anoniem, Zuid-Nederland (Brugge ?), ca. 1410, Calvariegroep met Maria en drie vrouwen, Museum Boijmans Van Beuningen, schenking Schoufour-Martin, 2000 Anoniem, Zuid-Nederland (Brugge ?), ca. 1410, Calvariegroep met Johannes en drie mannen, Museum Boijmans Van Beuningen, schenking Schoufour-Martin, 2000

In memoriam Jacques Schoufour (1927-2014)
21 augustus 2014

Vorige week donderdag is na een kort ziekbed op 86 jarige leeftijd Jacques Schoufour overleden. Schoufour en zijn echtgenote verzamelden vanuit een brede interesse, met een grote liefde voor middeleeuwse houten beelden. In 2000 besloten zij hun collectie in delen te schenken aan Museum Boijmans Van Beuningen. Het museum neemt afscheid van een belangrijk schenker en een hartstochtelijk kunstverzamelaar.

Schoufour was een geboren verzamelaar met een brede interesse variërend van antieke munten en handschriften tot porselein en emailles. Maar zijn grote liefdes waren middeleeuwse houten beelden. Schoufour leidde de interesse voor juist houten beelden zelf terug tot zijn jeugd, toen hij gefascineerd was door bomen en bossen. Hij was een tijd van plan bosbouwkundig ingenieur te worden en sneed in zijn jonge jaren zelf figuurtjes uit hout. Zijn belangstelling voor antieke beelden kwam pas vele jaren later nadat hij verschillende kunstbeurzen had bezocht. Het eerste beeldje van de verzameling was een Duits beeldje van heilige Martinus uit het einde van de zestiende eeuw, dat hij in 1977 van zijn vrouw Ingeborg Martin cadeau kreeg. In de daarop volgende jaren zouden hij en zijn vrouw een omvangrijke verzameling aanleggen van meer dan 80 beelden. De nadruk lag in de eerste plaats op sculpturen uit de Zuidelijke Nederlanden uit de late gotiek (circa 1350-1550), maar de verzameling kent ook voorbeelden van middeleeuwse sculptuur uit Duitsland, de Noordelijke Nederlanden, Frankrijk, Engeland en Spanje. Schoufour en zijn echtgenote hadden een grote voorkeur voor gepolychromeerde beelden, en zij kochten vrijwel nooit sculpturen die van hun oorspronkelijke beschildering waren ontdaan.

Schenking
In 2000 besloten Jacques Schoufour en Ingeborg Martin hun collectie in delen te schenken aan Museum Boijmans Van Beuningen. Ook nadat zijn echtgenote in 2001 was overleden bleef Schoufour hartstochtelijk door verzamelen. Ieder jaar werd het museum weer verblijd met een serie prachtige beelden. Afgesproken was dat de beelden bij Schoufour zouden blijven tot hij zou overlijden. In 2008 werd in Museum Boijmans Van Beuningen het belangrijkste deel van de verzameling voor enkele maanden tentoongesteld. Schoufour plaatste zich bewust in een traditie van kunstminnende Rotterdamse havenbaronnen, zoals D.G. van Beuningen en Willem van der Vorm, door met een groots gebaar zijn hele collectie te schenken aan het Museum Boijmans Van Beuningen in de stad waarmee hij zich innig verbonden achtte.

Rotterdamse havenman
Schoufour (1927) was een Rotterdammer en havenman in hart en nieren. Op zijn achttiende begon hij zijn loopbaan in het stuwadoorsbedrijf van zijn vader. Zijn hele leven zou hij in de haven blijven werken. Op zijn achtentwintigste werd hij directeur van een bedrijf, dat gespecialiseerd was in de overslag van kolen en erts. Samen met de Steenkolen Handelsvereniging (SHV) (van D.G. van Beuningen) richtte hij het Europees Massagoed Overslagbedrijf (EMO) op, dat een van de grootste overslagbedrijven van de wereld zou worden. Rond 1975 kwam Schoufour in dienst van de Thyssen-Bornemisza Group, waar hij verantwoordelijk was voor de transport- en handelsdivisie. Hierdoor had hij vaak contact met de beroemde verzamelaar Heinrich Thyssen-Bornemisza, die toen nog in Lugano woonde, en wiens collectie later naar Madrid zou gaan.