Interventie #11 Eylem Aladogan

Eylem Aladogan (1975), Fortitude Solitude, 2009, mixed graphic techniques on paper, 71 x 59 cm
Eylem Aladogan (1975), Fortitude Solitude, 2009, mixed graphic techniques on paper, 71 x 59 cm

30 mei 2009 t/m 10 januari 2010

Museum Boijmans Van Beuningen presenteert met Interventie #11 recent werk van kunstenaar Eylem Aladogan (1975). De woestijnlandschappen van Utah, Arizona en Nevada roepen bij Aladogan emoties op als kracht en angst. Deze gevoelens fascineren haar en verbeeldt ze met architectonische en organische elementen. In Museum Boijmans Van Beuningen toont Aladogan recente keramische en grafische kunstwerken en een installatie die ze speciaal voor het museum maakt. Eylem Aladogan is winnaar van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2009.

Het werk dat Museum Boijmans Van Beuningen van Eylem Aladogan toont, laat haar ontwikkeling van de afgelopen drie jaar zien. De reis in 2006 van Aladogan door de woestijnen in het zuidwesten van de Verenigde Staten vormt het startpunt voor een nieuwe weg in haar werk. De overweldigende, geërodeerde landschappen relativeren als nooit tevoren haar besef van tijd en ruimte en roepen bij Aladogan emoties op als kracht en angst.
Het vermogen om deze angsten toe te laten en te beheersen fascineert Eylem. Met name haar conclusie dat de wil naar vooruitgang gepaard gaat met weerstand. Zij onderzoekt deze psychologische processen en vertaalt deze in haar werken door gebruik te maken van organische en architectonische elementen.

Dubbele gelaagdheid
Haar fascinatie voor natuur, maar ook voor architectuur vertaalt Aladogan naar het gebruik van ambachtelijke materialen en hedendaagse technieken in twee- en driedimensionale werken. Zelf omschrijft de kunstenaar haar materiaalkeuze als een ‘state of mind’, waarbij de eigenschappen en beperkingen van het materiaal (mede) de inhoud van het kunstwerk bepalen. Zo toont het werk ‘Backbone Spearhead’ uit 2009 een getekende torso van een indiaan in combinatie met een foto van Bryce Canyon. Daaroverheen heeft Aladogan met rood tape vlijmscherpe vormen gezet. Haar werk bevat niet alleen een gelaagdheid in materiaal, maar ook in betekenis. Ze verweeft herinneringen, gevoelens en gebeurtenissen met elkaar, wat leidt tot een complexe beeldtaal. Haar interpretatie van de realiteit resulteert zo in beelden met meerdere betekenislagen.

Eylem Aladogan
Eylem Aladogan woont en werkt zowel in Rotterdam als Amsterdam. Galerie Fons Welters toont haar werk in het najaar van 2009. Aladogan is genomineerd voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2009. Eerder in 2008 presenteerde het Kröller-Müller Museum een solotentoonstelling met een overzicht van haar monumentale installaties. In 1999 studeerde ze af aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam.

Interventies
Interventie #11- Eylem Aladogan is samengesteld door de Conservatoren Stadscollectie van Museum Boijmans Van Beuningen, Saskia van Kampen en Louise Schouwenberg, die in hun projecten aandacht besteden aan beeldende kunst en vormgeving uit Rotterdam. Interventie #11 is te bezichtigen in het zogeheten ‘Klaverblad’: de vier kleine zalen die het oorspronkelijke collectiegebouw verbinden met het nieuwe tentoonstellingsgebouw.
Museum Boijmans Van Beuningen geeft de hedendaagse kunst een prominente positie door presentaties te laten reflecteren op de collectie of het museumgebouw. De afwisseling met bestaande kunst uit de collectie versterkt deze visuele uitspraken waardoor een spanningsveld ontstaat. De interventies scherpen zo het kijken van het publiek en prikkelen de verbeelding. 

Terug