Interventie #9 Ten To One

Sylvie Zijlmans & Hewald Jongenelis, Ten to One, 2008, duratrans, geplexificeerd, lichtbak, 4 delen, 300 x 500 cm.
Sylvie Zijlmans & Hewald Jongenelis, Ten to One, 2008, duratrans, geplexificeerd, lichtbak, 4 delen, 300 x 500 cm.

TENTOONSTELLING

Vanaf 28 februari tonen Sylvie Zijlmans en Hewald Jongenelis hun nieuwe project ‘Ten To One’ in Museum Boijmans Van Beuningen. De installatie wordt gedomineerd door een wandvullende foto van een groot feest in een weiland. Bij nadere beschouwing blijken er slechts tien feestvierders te zijn, elk vertienvoudigd en in verschillende outfits gestoken. Achter de kleding gaan honderd Chinese kleermakers schuil. De kunstenaars geven hen in het bijbehorende magazine een gezicht en werpen zo nieuw licht op de mondiale sociale en economische werkelijkheid.

Zijlmans en Jongenelis nodigden tien vrienden uit om op tien opeenvolgende dagen te komen eten in een weiland bij Broek in Waterland. Ze verplaatsten de vrienden, de tafels en het eten elke dag verder naar de horizon. De foto’s van die tien bijeenkomsten monteerden ze tot één beeld van een groot feest. Iedere vriend komt tien keer voor in de foto, telkens in een verschillende outfit. Voor de kleur van de kleding werd een strak schema aangehouden: er werd gecompenseerd voor het verschil in aandacht tussen de gasten op de voorgrond en in de verte en het blauw van de hemel komt in het weiland nergens terug.

Beijing
Voor de vervaardiging van de kledingstukken schakelden Zijlmans en Jongenelis honderd verschillende kleermakers in Beijing in. Niet alleen omdat dit de honderd pakken betaalbaar maakte, maar ook omdat de echte wereld zeker tien keer zo groot is als die van de vrienden in het weiland. Ieder mens in het Westen is in werkelijkheid met misschien wel duizenden Chinezen, Thais, Filippino's, Indonesiërs en Indiërs verbonden door de producten waar onze levens mee gevuld zijn. Zijlmans en Jongenelis reisden naar Beijing om de kleermakers te ontmoeten. Sommigen opereerden naar Westers model en hadden grote winkels en magazijnen. Maar de kunstenaars kwamen ook in ateliers die zo groot waren als hun eigen slaapkamer thuis, waar een heel gezin woonde.

Magazine
De tien personen op de foto zijn door de vermenigvuldiging met factor tien getransformeerd tot anonieme figuranten. In het magazine bij ‘Ten To One’ krijgen de honderd kleermakers van de kunstenaars echter ieder een eigen gezicht. Honderd maal werden in China de gevel van de winkel, de werkplaats, de bewuste outfit en de kleermaker zelf gefotografeerd. Ook de labels die in de pakken genaaid werden en de verkoopbonnen kregen een plek in het magazine, dat deel uitmaakt van de installatie. De uitgave, met een begeleidende tekst van filosoof en schrijver Dirk van Weelden, verschijnt in een oplage van 1000 stuks en is ook te koop in de museumwinkel.

Interventies
Museum Boijmans Van Beuningen geeft de hedendaagse kunst een prominente positie door presentaties te laten reflecteren op de collectie en het museumgebouw. Deze visuele uitspraken worden versterkt door de afwisseling met bestaande kunst uit de collectie waardoor een spanningsveld ontstaat. De interventies scherpen zo het kijken van het publiek en dwingen tot nadenken.

De tentoonstelling en de publicatie zijn mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst (projectsubsidie) en het H+F Mecenaat (tentoonstelling en publicatie).
Het H+F Mecenaat is een stichting die voor vijf jaar door mecenas Han Nefkens is verbonden aan Museum Boijmans Van Beuningen. De stichting stelt zich ten doel op internationaal niveau hedendaagse kunst en kunstenaars te stimuleren en onder de aandacht te brengen van het publiek. Dit doel wordt bereikt door H+F projecten en tentoonstellingen in Museum Boijmans Van Beuningen te initiëren en mogelijk te maken.

Terug