Melanie Smith

Melanie Smith, Xilitla, 2011, filmstill.

Persbericht

Melanie Smith
11 oktober 2014 - 11 januari 2015

In de eerste Nederlandse solotentoonstelling van de internationaal gerenomeerde Mexicaans/Britse kunstenaar Melanie Smith presenteert Museum Boijmans Van Beuningen haar meest recente videowerk ‘Fordlandia’. Fordlandia speelt zich af in de Braziliaanse Amazone waar Henri Ford in 1928 een rubberplantage tracht op te zetten. Smith zoekt in dit werk naar de spanning tussen natuur en industriële ontwikkelingen. Naast deze video bevat de tentoonstelling object verzamelingen, schilderijen, foto’s, video’s en collages alle gemaakt vanaf 1994 tot nu.

Melanie Smith (1965, Poole, Verenigd Koninkrijk) verhuist op 24-jarige leeftijd naar Mexico City waar ze sindsdien werkt en woont. Verschillende terugkerende thema’s in haar werk zijn: migratie, reizen, avontuur, utopische ambities, verdwalen, dislocatie, abstractie en de zoektocht naar het geluk aan de overkant. Smith geniet internationaal grote erkenning en is in deze omvang voor het eerst in Nederland te zien. De tentoonstelling is een samenwerkingsproject met de Britse MK Gallery en was eerder dit jaar ook daar te zien.

Spraakmakende aankoop
In 2012 koopt Museum Boijmans Van Beuningen de video Xilitla (2011). Een jaar eerder is dit werk te zien tijdens de Biënnale van Venetië in het Mexicaanse Paviljoen. In deze film verkent Smith het Mexicaanse regenwoud en stuit op een raadselachtige ruïne. De ruïne bestaat uit merkwaardige constructies en onvoltooide bouwwerken die overwoekerd zijn door oerwoud. Het zijn de imaginaire architectuurprojecten ontsproten aan de fantasie van Edward James, de excentrieke en favoriete verzamelaar van Dalí, Delvaux en Magritte, wiens collectie sinds de jaren 70 deel uit maakt van de verzameling van Museum Boijmans Van Beunignen.

Belangrijke tentoonstellingen
Melanie Smith is opgeleid als schilder en maakt foto’s, installaties, films en video’s. Haar werk wordt wereldwijd getoond. In 2011 vertegenwoordigde ze Mexico op de Biënnale van Venetië. Tevens bracht ze drie kunstenaarsboeken uit: Red Square Impossible Pink (2011), Parres (2008) en Spiral City and other vicarious pleasures (2006). Haar werk is opgenomen in belangrijke publieke en particuliere collecties, zoals Tate Modern, Londen en Museum Boijmans Van Beuningen.

Bijzondere samenwerking
MK Gallery en Museum Boijmans Van Beuningen werken geregeld samen. In 2013 met Pushwagner en op dit moment toont MK Gallery het werk van Catherine Yass temidden van 40 werken uit de Boijmans collectie. Deze tentoonstelling ‘Cadences’ bevat onder andere werk van Hendrick Goltzius, Catherine Yass, Neri di Bicci, Bas Jan Ader en Wim T. Schippers. De tentoonstelling richt zich op thema’s uit Yass’ werk als vliegen, vallen, deconstructie en zwaartekracht.

Terug