Chinese kunsttentoonstelling De Heus-Zomer

Zhang Xiaogang, Girl, 2008, Collectie De Heus-Zomer

Persbericht

Focus Beijing
Collectie De Heus - Zomer
14 juni - 21 september 2014

Museum Boijmans Van Beuningen toont deze zomer een ruime selectie uit de collectie hedendaagse Chinese kunst van het verzamelaarsechtpaar De Heus-Zomer. Sinds eind jaren 90 bezoekt het verzamelaarsechtpaar regelmatig China en koopt werk van vooraanstaande kunstenaars. Nog niet eerder is deze belangrijke privécollectie hedendaagse Chinese kunst in samenhang getoond.

De verzameling van Henk de Heus en Victoria de Heus-Zomer is uniek in Nederland. Vanaf hun eerste bezoek aan China, in 1998, verzamelen zij hedendaagse Chinese kunst. Aan de basis van deze bijzondere collectie staat de vertrouwensrelatie die het echtpaar met de verschillende kunstenaars in de afgelopen jaren heeft opgebouwd. In samenspraak met de verzamelaars zijn door Museum Boijmans Van Beuningen ongeveer twintig kunstenaars gekozen die twee generaties vertegenwoordigen en wonen en werken in Beijing. Het museum toont een selectie van schilderijen, foto’s en sculpturen. De tentoonstelling is de grande finale van een serie van drie tentoonstellingen, samengesteld uit de collectie De Heus-Zomer.

Actuele kunst uit Beijing
De tentoonstelling ‘Focus Beijing’ richt zich op een aantal prominente kunstenaars uit Beijing die twee generaties vertegenwoordigt. De eerste generatie groeit op in de jaren 50 en 60. Uit hun werk spreekt een sterk politiek engagement, waarbij ze verwijzen naar de traumatische Chinese geschiedenis en de sociale en culturele omwenteling die China de afgelopen tientallen jaren heeft doorgemaakt. Kunstenaars als Zhang Dali (Harbin, 1963), Zhang Xiaogang (Kunming, 1958), Hai Bo (Changchun,1962) en Ai Weiwei (Beijing, 1957) vertegenwoordigen deze generatie. De tweede generatie kunstenaars groeit op in de jaren 70 en 80; de periode van het Chinese open-deurbeleid. Kunstenaars als Qiu Xiaofei (Hoerbin, 1977), Wang Guangle (Fujian, 1976) en Liang Yuanwei (Xi’an, 1977) zijn geboren in de fase dat de Chinese samenleving zich meer op het westen ging oriënteren, een periode met forse groei en marktwerking. Individualiteit en intuïtie staan centraal in hun kunstenaarspraktijk. Ze zijn goed geïnformeerd over de tendensen in de mondiale kunstwereld - beter dan wat die kunstwereld weet van de ontwikkelingen in de actuele Chinese kunst.

Artistieke posities
De tentoonstelling brengt de verschillende standpunten van kunstenaars naar voren. Deze artistieke houdingen vormen samen een veelzijdig beeld van de hedendaagse kunstontwikkelingen in Beijing, met Shanghai de hoofdstad van de Chinese kunst.

De collectie De Heus-Zomer
Vanaf eind jaren 80 verzamelt het echtpaar De Heus-Zomer kunst. Destijds zochten ze naar ‘muurvulling’ voor de eigen woning in Barneveld. De collectie is in de loop der jaren uitgegroeid tot een vooraanstaande particuliere collectie en bevat vele topstukken van kunstenaars als: Marlene Dumas, René Daniëls, JCJ VanderHeyden, Neo Rauch, Anselm Kiefer en Thomas Struth. Met deze collectie maken zij vanaf 2010 drie tentoonstellingen; in Singer Laren en vorig jaar in Museum Belvédère. Museum Boijmans Van Beuningen sluit deze trilogie af.

Sensory Spaces 4 - Liu Wei
Deze zomer is er volop aandacht voor hedendaagse Chinese kunst in Museum Boijmans Van Beuningen. Het museum nodigdt de Chinese kunstenaar Liu Wei (Beijing, 1972) uit om gelijktijdig met ‘Focus Beijing’ een site-specifieke installatie voor de serie Sensory Spaces te maken. In deze serie wordt steeds een kunstenaar gevraagd om de eigenschappen van een gegeven ruimte, de Willem van der Vorm Galerij in het museum, naar zijn of haar hand te zetten. Liu Wei reflecteert met zijn monumentale werk op China’s verstedelijking.

Catalogus/ARTtube
Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie met teksten van Feng Boyi, Hans den Hartog Jager, Noor Mertens en Sjarel Ex. Deze is verkrijgbaar in de (museum)winkel en op webshop.boijmans.nl. Voor de tentoonstelling wordt ook een ARTtube video ontwikkeld.

Terug