Co Westerik 90

Co Westerik, Hand boven torso, 2007, olieverf, tempera en alkyd op paneel, collectie Museum Boijmans Van Beuningen

Persbericht
 
Co Westerik 90
15 maart – 31 augustus 2014

Ter gelegenheid van de negentigste verjaardag van Co Westerik (1924, Den Haag) organiseert Museum Boijmans Van Beuningen een beknopt retrospectief van een zeer rijk oeuvre. Het museum toont een twintigtal van zijn beste schilderijen uit collecties van particulieren en de museumcollectie.

Co Westerik werkt sinds de jaren 40 aan een gestaag groeiend en consistent oeuvre. Hoewel het aantal tekeningen van zijn hand in de duizenden loopt, is het aantal schilderijen beperkt tot zo’n tweehonderd. Museum Boijmans Van Beuningen heeft de kunstenaar vanaf het begin van zijn carrière gevolgd en sindsdien een representatieve verzameling van zijn schilderijen, prenten en tekeningen aangelegd. Al eerder heeft het museum aandacht besteed aan Co Westerik, onder meer met tentoonstellingen in 1999 en 2004 ter ere van respectievelijk zijn 75ste en 80ste verjaardag. In 2012 is de grote schenking tekeningen van Leo Oosterom getoond. Ter gelegenheid van zijn 90ste verjaardag toont het museum nu een beknopte selectie van schilderijen uit ruim zestig jaar artistieke productie.

Op de huid
Een eigen ervaring ligt altijd aan de basis van Westeriks werk. Hij tekent en schildert mensen in contact met elkaar of in de natuur: tastend, ruikend en kijkend, vaak met de ogen wijd open. Het perspectief van de schilderijen is vaak zo dat de toeschouwer dicht ‘op de huid’ van de voorstelling zit. Door de schildertechniek van dunne lagen tempera en olieverf ontstaat een realistische en levendige stof- en vooral vleesuitdrukking. De situaties verbeelden het menselijk tekort: pijn, eenzaamheid, nabijheid, vervreemding, geboorte, groei en de dood zijn thema’s die aan de orde komen.

Werkdagboeken
Westeriks werkwijze kan net als zijn voorstellingen gekarakteriseerd worden als aftastend en zoekend. Een schilderij wordt voorafgegaan door een ideeënschets waarop de kunstenaar een inval, herinnering of observatie vastlegt. Bepaalde aspecten worden hierbij geaccentueerd of uitvergroot. Zo wordt het schilderij, aldus de kunstenaar, een ‘indikking’ van wat hij destijds belangrijk vond. Dit arbeidsintensieve proces wordt nauwkeurig bijgehouden in zijn werkdagboeken: een soort logboeken waarin de technische stappen en inhoudelijke keuzes worden genoteerd.

Schilderijenboek
Zijn verjaardag wordt niet alleen gevierd met een tentoonstelling, maar ook met een publicatie, waarin een rijk geïllustreerd overzicht wordt gegeven van 100 schilderijen uit verschillende perioden. De publicatie, met bijdragen van Hans den Hartog Jager en Véronique Baar, wordt uitgegeven door Galerie Fenna de Vries. De publicatie is verkrijgbaar in de museumwinkel.

Terug