Onbekend sculptuur Brancusi in Rotterdam

Constantin Brancusi, Tête d’enfant endormi, 1906-1907. Gips, donkerbruin gekleurd, 10,8 x 13,6 x 15,2 cm. Particuliere collectie.

Persbericht

Onbekend sculptuur Brancusi in Rotterdam
4 februari 2014

Een tot dusver onbekend beeldhouwwerk van Constantin Brancusi (1876-1957) is vanaf aanstaande zaterdag te zien in de tentoonstelling ‘Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture’. Museum Boijmans Van Beuningen is bijzonder verheugd met de komst van ‘Tête d’enfant endormie’ (Hoofd van een slapend kind, 1906-07). Dit vroege werk is een belangrijk sleutelstuk in Brancusi’s ontwikkeling tot zijn beroemde ‘ei-vorm’.

De tentoonstelling met ruim veertig sculpturen van Constantin Brancusi, Medardo Rosso en Man Ray en honderd vintage foto’s van dezelfde kunstenaars, is vanaf 8 februari drie maanden lang te zien in Museum Boijmans Van Beuningen. De gipsen sculptuur is op een veiling gekocht door een particuliere verzamelaar uit Frankrijk. Vooraanstaand expert Friedrich Teja Bach heeft recentelijk bevestigd dat het gaat om een versie van het onderwerp ‘hoofd van slapend kind’. Conservatoren Francesco Stocchi en Peter van der Coelen: “Het is uitzonderlijk dat een nog onbekend werk van Brancusi opduikt op een veiling. De werken van Brancusi zijn zeldzaam en bevinden zich vrijwel allemaal in toonaangevende museumcollecties zoals Centre Pompidou, Tate en MoMA.”

De weg naar abstractie
Het kinderkopje met naturalistische trekken valt binnen de traditie van impressionistische tijdgenoten Auguste Rodin en Medardo Rosso. Tegelijkertijd is dit vroege werk een startpunt in Brancusi’s ontwikkeling naar een abstractere stijl, met als eindpunt een volledig gladde ‘ei-vorm’, waarin geen enkele gelaatstrekken meer zichtbaar zijn. Dit proces wordt ook zichtbaar in de getoonde foto’s gemaakt door Brancusi zelf, waarin hij ‘Tête d’enfant endormie’ en het tien jaar latere werk ‘Le Nouveau-Ne II’ naast elkaar in zijn atelier fotografeerde. De tentoonstelling in Rotterdam geeft inzicht in de artistieke praktijk en ontwikkeling van Brancusi, Rosso en Man Ray door het tonen van de sculpturen samen met de foto’s die zij hiervan maakten.

Geschilderd brons
Het oeuvre van Brancusi bevat een aantal terugkerende onderwerpen, die de kunstenaar in verschillende materialen, zoals gips, marmer of brons heeft uitgevoerd. Brancusi onderzocht hiermee diverse effecten, zoals de reflectie van licht. De gesigneerde ‘Tête d’enfant endormie’ is een vroege versie in de serie. Bijzonder is dat Brancusi het gips schilderde, waardoor het net brons lijkt.

Met dank aan
De tentoonstelling 'Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture' is mede mogelijk gemaakt door de Turing Foundation (Turing Toekenning 2013), de Boijmans Business Club, het VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds (mede mogelijk gemaakt dankzij het Breeman Talle Fonds), het Mondriaan Fonds, AON, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed namens het ministerie van OCW, vanwege toekenning indemniteitsgarantie en de Kring Van Eyck.

Museum Boijmans Van Beuningen ontving voor deze tentoonstelling de Turing Toekenning 2013, de prijs van €450.000 die de Turing Foundation tweejaarlijks uitreikt aan het beste tentoonstellingsplan van een Nederlands museum.

Terug