Museum Boijmans Van Beuningen met vijf Rembrandts in The Rembrandt Database

Rembrandt van Rijn, Portret van Aletta Adriaensdochter, foto: Studio Tromp, Rotterdam. Rembrandt van Rijn, Tobit en Anna, foto: Studio Tromp, Rotterdam. Rembrandt van Rijn, De eendracht van t land, foto: Studio Tromp, Rotterdam. Rembrandt van Rijn, De man met de rode must, foto: Studio Tromp, Rotterdam. Rembrandt van Rijn, Titus aan de lezenaar, foto: Studio Tromp, Rotterdam.

Persbericht

Museum Boijmans Van Beuningen met vijf Rembrandts in The Rembrandt Database
18-12-2013

Over Rembrandts Titus, Tobit en Anna, de Eendracht van het land, Man met de rode muts en het Portret van Aletta Adriaensdochter is nu alle informatie die voorhanden is online te bekijken in The Rembrandt Database. De complete kunsthistorische informatie, restauratiegeschiedenis, hoge resolutie afbeeldingen van voor- en achterzijde, verfmonsteronderzoeken, röntgenfoto’s en andere technische gegevens zijn ontsloten. Het museum is gevraagd deel te nemen aan het project door het RKD (Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie), waarvoor het financiering heeft gekregen van de Andrew W. Mellon Foundation in New York.

Het RKD werkt al sinds 2008 aan de ontwikkeling van The Rembrandt Database. In 2011 is Museum Boijmans Van Beuningen gevraagd om de drie schilderijen van Rembrandt uit de collectie en de twee die in langdurig bruikleen van de Stichting Willem van der Vorm zijn, toe te voegen aan deze omvangrijke onderzoeksbron. Onderzoekers en geïnteresseerden kunnen nu een enorme rijkdom aan gegevens over de werken van Rembrandt vrij inzien.

Bijzondere gegevens ontsloten
In het restauratieverslag uit 1980 over de Eendracht van het land staat bijvoorbeeld dat een constructie van latten aan de achterzijde van het werk werd verwijderd, omdat het spanning veroorzaakte op het originele paneel met het gevaar dat er verf los zou kunnen raken. Op de röntgenfoto van Titus is te zien dat de zoon van Rembrandt oorspronkelijk niet de bijzondere dromerige oogopslag had, maar heel anders het schilderij uit keek. Dat de linkerhand van Aletta Adriaensdochter die op de lijst lijkt te rusten niet origineel is, maar later toegevoegd, is te lezen in het restauratieverslag van 1970.
De Man met de rode muts is een omstreden schilderij dat wisselend wel of niet aan Rembrandt wordt toegeschreven. Uit de verfmonsters, die ook in de database zijn opgenomen, blijkt dat bij de oorspronkelijke onderlaag sprake is van een kwartsgrond en dat er in de donkere verflagen smalt is toegevoegd. Dit zijn twee zeer kenmerkende technische bijzonderheden voor het werk van Rembrandt.
Ook Tobit en Anna is een werk dat onderwerp is van een felle kunsthistorische discussie met betrekking tot de toeschrijving aan Rembrandt. Nu is de röntgenfoto te bekijken waarop te zien is dat de kunstenaar het werk op een voltooid stilleven schilderde; de vissen op een bord en een kandelaar zijn zeer duidelijk te herkennen.

Database in ontwikkeling
Musea over de hele wereld met werken van Rembrandt in hun collectie delen hun gegevens met het RKD waardoor The Rembrandt Database een zeer omvangrijke en belangrijke bron van informatie is voor kunsthistorici. De huidige fase van het Rembrandt Database project loopt tot en met juni 2014 en dan zijn er minstens 100 schilderijen van Rembrandt in opgenomen.

Terug