Renilde Hammacher: jaren 70 centraal

Jannis Kounellis, senza titolo, 1973. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Alighiero Boetti, zonder titel, 1976, Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Pieter Engels, Modern Art (Seascape) Piece (The Clothes of the Emperor), 1967. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Zaaloverzicht Renilde Hammacher, Nieuwe richtingen en vormen. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Foto Lotte Stekenburg.

Persbericht

Renilde Hammacher: jaren 70 centraal
10 december 2013

Om recht te doen aan de belangwekkende en gevarieerde aankopen van conservator Renilde Hammacher toont het museum een nieuw hoofdstuk in de tentoonstelling over haar zestienjarige beleid. In een van de twee tentoonstellingszalen is een nieuwe selectie werken te zien waarbij wordt ingegaan op nieuwe richtingen en vormen in de kunst in de jaren 70 die Hammacher voor het museum aankocht. Zo zijn werken van Jannis Kounelis, Alighiero Boetti en Gilbert & George weer na een lange periode te zien voor het publiek.

Renilde Hammacher ontwikkelde een consistent tentoonstellings- en aankoopprogramma met steeds opnieuw ruimte voor actuele tendensen. Nieuwe kunstvormen als performance- en videokunst, fotografie en installaties, maar ook stromingen als arte povera en kinetische kunst komen in de jaren 70 ruimschoots aan bod. In het nieuwe hoofdstuk in de tentoonstelling, dat aandacht besteedt aan verwervingen uit de jaren 70, zijn werken van prominente kunstenaars uit de arte povera beweging als Jannis Kounellis en Alighiero Boetti te zien. Verder is er werk van onder andere Jan Dibbets, Gilbert & George en Marcel Broodthaers opgenomen in deze tentoonstelling.

Nieuwe richtingen en vormen
Een grote groep kunstenaars stelt in de jaren 70 de traditionele schilderkunst ter discussie. Het werk ‘Modern Art (Seascape) Piece (The Clothes of the Emperor)’ (1967) van Pieter Engels reflecteert op de mechanismen van de kunstwereld. Engels vervangt het schilderij door leegte. Zo ironiseert hij (de waarde van) het traditionele schilderij. Hij benadrukt dit door op het werk de woorden ‘de kleren van de keizer’ te plaatsen. Ook Jannis Kounellis en Giulio Paolini reflecteren in hun werk op het archetypische schilderij. Deze kunstenaars proclameren niet de dood van de schilderkunst, maar laten juist zien dat deze zich voortdurend kan vernieuwen.

Fotografie krijgt mede door de opkomst van performances een plek in de kunstwereld. Ook wordt het door kunstenaars als zelfstandige kunstvorm geïntroduceerd. Het werk ‘Dark Shadow No. 4’ (1974) van Gilbert & George, waar zelfportretten omringd worden door reflecties in het water, is daarvan een vroeg voorbeeld uit de collectie.

Boijmans Studie
Bij de tentoonstelling verscheen de Nederlandstalige Boijmans Studie ‘Il Divino en de dame, Renilde Hammacher en het surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen’. De studie bevat een uitgebreid interview met Renilde Hammacher door Marijke Peyser. Deze publicatie is verkrijgbaar in de museumwinkel of online via webshop.boijmans.nl.
ISBN: 978-90-6918-265-0

 

Terug