Sensory Spaces 2 - Sabine Hornig

Beeldmerk voor Sensory Spaces. Ontwerp: Thonik Sabine Hornig, Double Transparency, 2013. Installation shots of Sensory Spaces 2 - Sabine Hornig. Photo: Hans Wilschut Sabine Hornig, Double Transparency, Installatiefoto Sensory Spaces 2 - Sabine Hornig. Foto: Hans Wilschut Sabine Hornig, Double Transparency, Installatiefoto Sensory Spaces 2 - Sabine Hornig. Foto: Hans Wilschut Sabine Hornig, Double Transparency, Installatiefoto Sensory Spaces 2 - Sabine Hornig. Foto: Hans Wilschut Sabine Hornig, Double Transparency, Installatiefoto Sensory Spaces 2 - Sabine Hornig. Foto: Hans Wilschut Sabine Hornig, Double Transparency, Installatiefoto Sensory Spaces 2 - Sabine Hornig. Foto: Hans Wilschut Sabine Hornig, Double Transparency, Installatiefoto Sensory Spaces 2 - Sabine Hornig. Foto: Hans Wilschut

Persbericht

Sensory Spaces 2 - Sabine Hornig
t/m 9 februari 2014

In de serie Sensory Spaces toont Museum Boijmans Van Beuningen een site-specific installatie van Sabine Hornig met de titel ‘Double Transparency’. Sensory Spaces is een reeks van drie jaar, waar spraakmakende kunstenaars een werk maken in het entreegebied van het museum. Het is de eerste keer dat het werk van Hornig in Nederland wordt tentoongesteld.

In opdracht van Museum Boijmans Van Beuningen maakt Sabine Hornig een zaalvullende installatie in de bijna 200m2 grote Willem van der Vorm Galerij. De installatie is een open constructie van hout die aan de binnenzijde is bespannen met een transparante, bedrukte stof. Daaromheen staan handgemaakte architecturale objecten. Met deze middelen onderzoekt Hornig de beleving van de ruimte.

Gelaagde blik
Hornig staat bekend om haar foto’s, sculpturen en installaties die de beleving van ruimte en tijd op scherp zetten. Op het eerste gezicht ziet haar werk er eenvoudig uit. Na langer kijken ontdekt de kijker dat zijn waarneming op de proef wordt gesteld. Hornig verwierf bekendheid door sculpturen waarin ze fotoprints tussen spiegelende glasplaten plaatste. In haar eerste ruimtevullende installatie van semitransparante stof, waarin de bezoeker door de wanden heen kan kijken, zijn foto’s van ramen van leegstaande winkelruimtes gedrukt. De gefotografeerde etalages tonen door de spiegeling ook het straatbeeld. Zo rijgen zich verschillende momenten, locaties en perspectieven aan elkaar. De kunstenaar laat de bezoeker nadenken over het beleven van ruimte en het verstrijken van tijd.

In antwoord op de vraag hoe de selectie van de foto’s die op de stoffen zijn gedrukt tot stand kwam en de volgorde die daaruit is gekozen, zegt Hornig: “Meestal begin ik met een ruimtelijke situatie waar ik een beeld bij zoek, of ik begin vanuit een beeld dat ik daarna verwerk tot een ruimte of een bepaalde vorm. Voor de installatie ‘Double Transparency’ transformeerde ik de solide wanden van het museum, waaraan normaliter kunst hangt, tot doorzichtige membranen die informatie overdragen: een vrijelijk doorkruisbare en doorzichtige bouwplaats.“

Sabine Hornig is geboren in Duitsland, en woont en werkt in Berlijn. De afgelopen jaren was haar werk te zien in diverse toonaangevende tentoonstellingen, waaronder: ‘Durchs Fenster’, Pinakothek der Moderne (solo, 2011-2012), ‘Just Then’, Christina Guerra Contemporary Art (solo, 2010), ‘Projects 78: Sabine Hornig’, Museum of Modern Art, New York (solo, 2003), ‘30 Kunstler / 30 Räume’, K20 (groep, 2012), ‘Berlin /Tokyo’, Neue Nationalgalerie Berlin (groep, 2006).

Serie Sensory Spaces
Sensory Spaces is de titel van een reeks solotentoonstellingen in de Willem van der Vorm Galerij, de gratis toegankelijke tentoonstellingsruimte in het entreegebied van het museum. Voor iedere editie wordt één kunstenaar gevraagd om de architecturale eigenschappen van de ruimte op een verrassende manier naar zijn hand te zetten. Deze open locatie is gekozen om elke museumbezoeker in contact te brengen met de nieuwste ontwikkelingen in de beeldende kunst. Het werk van de (inter)nationale kunstenaars die voor ‘Sensory Spaces’ worden uitgenodigd, is niet of nauwelijks in Nederland tentoongesteld. Ze worden geselecteerd op kwaliteit en de relevantie van hun werk voor ‘Sensory Spaces’. Bij iedere tentoonstelling verschijnt een tweetalige publieksbrochure met een essay van de conservator. De serie werd geopend met Oscar Tuazon (1975, Seattle, woont en werkt in Los Angeles). De Israëlische Elad Nassry (1977, Tel Aviv, woont en werkt in Los Angeles) zal in februari 2014 als derde genodigde de ruimte naar zijn hand zetten.

De reeks ‘Sensory Spaces’ is mogelijk gemaakt door AMMODO.

Terug