Museum opent ruimte voor film- en videokunst

Erkka Nissinen, Video still Polis (Pilot), 2012. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Erkka Nissinen, Video still Polis (Pilot), 2012. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Erkka Nissinen, Video still Polis (Pilot), 2012. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Erkka Nissinen, Stad, 2012, inkt op papier, 63 x 87,5 cm. Courtesy de kunstenaar en Ellen de Bruijne Projects. Nathanial Mellors, Video still ‘Ourhouse Episode 3 - The Cure of Folly’, 2011, HD video (kleur, geluid), duur: 33:53 min. (loop). Nathanial Mellors, Video still ‘Ourhouse Episode 3 - The Cure of Folly’, 2011, HD video (kleur, geluid), duur: 33:53 min. (loop). Nathanial Mellors, Video still ‘Ourhouse Episode 3 - The Cure of Folly’, 2011, HD video (kleur, geluid), duur: 33:53 min. (loop).

Persbericht

Museum opent ruimte voor film- en videokunst
t/m 2 februari 2014

Deze zomer opent de Videoruimte in Museum Boijmans Van Beuningen. In deze zaal is iedere drie maanden een nieuwe presentatie videowerken en gedigitaliseerde films uit de collectie bewegend beeld van het museum te zien. Daarbij aangevuld met kunstwerken en objecten die in relatie staan tot de getoonde video’s en films. De opkomende internationale kunstenaars Erkka Nissinen (Kerava 1975) en Nathaniel Mellors (Doncaster 1974) bijten het spits af met hun humoristische en absurdistische video’s.

De onlangs aangekochte video ‘Polis (Pilot)’ (2012) van de Finse kunstenaar Erkka Nissinen vormt het uitgangspunt voor de eerste presentatie. Nissinen staat bekend om zijn absurdistische films waarin de taal van de media een belangrijke rol speelt. Tijdens een artist-in-residency aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam leerde hij de Britse kunstenaar Nathaniel Mellors kennen. Beide kunstenaars raakten niet alleen bevriend, maar ontwikkelden ook een fascinatie voor elkaars bizarre en humoristische videowerken. In de Videoruimte is het werk van Nissinen en Mellors voor het eerst samen tentoongesteld. Behalve videowerken zijn enkele tekeningen en fotogrammen te zien die parallel aan de video’s zijn vervaardigd.

Erkka Nissinen
In het videowerk ‘Polis (Pilot)’ staat de utopische stad Polis centraal, die zou zijn ontworpen door Le Corbusier (1887-1965) en Albert Speer (1905-1981). In deze stad wonen diverse figuren die in de meest bizarre situaties belanden. De opzettelijk klungelige beeldtaal van ‘Polis (Pilot)’ bestaat uit computeranimaties en studio-opnamen van performances, gecombineerd met elementen van games, sciencefiction en kinderprogramma’s. Nissinen studeerde zowel aan de kunstacademie van Finland als Londen en begon in 2007 aan zijn artist-in-residency in Amsterdam. Naast videowerken maakt hij onder meer tekeningen die doen denken aan een storyboard of filmscript. In 2011 won Nissinen de Illy Prize in Rotterdam.

Nathaniel Mellors
Van Mellors is de video ‘Ourhouse Episode 3 - The Cure of Folly’ (2011) te zien, die deel uitmaakt van een vierdelige reeks, opgenomen op het Engelse platteland. In deze reeks gaat een groep zonderlinge figuren allerlei vreemde relaties met elkaar aan. In de derde aflevering die in de Videoruimte is te zien, is het personage Truson ervan overtuigd dat hij de ‘Venus van Hohle Fels’ bezit, de oudste figuratieve sculptuur ter wereld. Dan verschijnt Addison in beeld die er alles voor over heeft om dit object te bezitten. Net zoals in het werk van Nissinen ontvouwt zich een gelaagd en absurd verhaal. Toch heeft het werk ook een serieuzere kant. Mellors zegt hierover: “De ernst ervan is interessant. Ik denk weleens dat satire een welhaast morele drijfveer heeft. […] Er is een soort keten van gevolgen en ik wilde het een beetje op het spel Cluedo laten lijken - er lopen allerlei verschillende lijntjes doorheen en ik mag daar graag allerlei barsten en scheuren in maken.” Mellors studeerde aan de Royal College of Art in Londen en aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. In 2011 won hij de Cobra Kunstprijs Amstelveen.

De collectie bewegend beeld
Sinds het museum in 1972 drie 16mm films van de Belgische kunstenaar Pol Bury
(1922-2005) verwierf, maakt film en video deel uit van het verzamelbeleid van Museum Boijmans Van Beuningen. Tot de omvangrijke collectie bewegend beeld die het museum vandaag de dag bezit, behoren ook documentaires en registraties van performances en evenementen. Een mooi voorbeeld is het bezoek van Salvador Dalí aan het museum in 1970 waarvan het museum opnamen bezit. Videoruimte biedt plek aan een reeks presentaties waarin de collectie bewegend beeld van het museum centraal staat. In de Videoruimte wordt afwisselend het oeuvre van een kunstenaar, een specifiek onderwerp of de museumcollectie zelf belicht. Kunstwerken in eigen bezit worden in sommige gevallen aangevuld met film- en videowerken uit openbare of particuliere collecties.

‘Ourhouse Episode 3 - The Cure of Folly’ van Mellors is gemaakt in opdracht van SMART Project Space, Amsterdam met steun van: Het Nederlands Filmfonds; Fonds B.K.V.B.; Eastside Projects, Birmingham; Matt’s Gallery, London; MONITOR, Rome; Galerie Diana Stigter, Amsterdam.
 

Terug