Achter de schermen

Anselm Kiefer, Wohin wir uns wenden im Gewitter der Rosen, ist die Nacht mit Dornen erhellt, 1998, acryl, olieverf, emulsie, metaal en gedroogde planten op doek, 380 x 796 cm, collectie De Heus-Zomer. Videostill restauratie Kiefer, ARTtube.nl Videostill restauratie Kiefer, ARTtube.nl Videostill restauratie Kiefer, ARTtube.nl Videostill restauratie Kiefer, ARTtube.nl

Persbericht

Achter de schermen
Restauratie van monumentale Kiefer
1 augustus 2013

De restauratie van een monumentale Kiefer uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen is een mooi voorbeeld van publiek-private samenwerking. Dit werk ‘Wohin wir uns…’ is in langdurig bruikleen gegeven door het verzamelaarsechtpaar De Heus-Zomer. Een bijzonder videoverslag is vanaf nu te zien op ARTtube.nl.

In mei is 'Wohin wir uns wenden im Gewitter der Rosen, ist die Nacht mit Dornen erhellt’ (1998) van Anselm Kiefer gerestaureerd in samenwerking met het restauratieatelier Redivivus van Gwendolyn Boeve-Jones. Kiefer bouwde het werk niet alleen op uit verf, maar vermengde dit met zand, plaatste metaaldraden op het doek en verwerkte droogbloemen in het geheel. Hierdoor ontstond een complexe gelaagdheid, maar deze verschillende materialen maken het werk ook kwetsbaar. In goed overleg met Henk en Victoria de Heus-Zomer is het werk nauwkeurig gerestaureerd en geconsolideerd. Het proces vond plaats achter gesloten deuren, maar wordt ontsloten voor publiek via een ARTtube video.

Publiek-privaat
Toen het echtpaar De Heus-Zomer in 2011 het monumentale werk van bijna 4 bij 8 meter kocht, realiseerden zij zich dat zij dit werk niet in hun eigen huis konden laten zien, daarvoor is het schilderij simpelweg te groot. Daarop zochten zij contact met Museum Boijmans Van Beuningen. Deze keuze is mede ingegeven door de zakelijke band van Henk de Heus met de stad Rotterdam. Daarnaast sluit dit vrij recente werk van Kiefer goed aan op de bestaande verzameling van Kiefers werken in de museumcollectie, die al vanaf 1978 werden aangekocht. In de zomer van 2012 was dit schilderij samen met een selectie uit de museumcollectie te zien in de tentoonstelling 'De collectie. Duitse kunst van Kiefer tot Henning'. Deze tentoonstelling gaf niet alleen een indruk van de sterke schilderstraditie in Duitsland, maar liet tevens zien hoe de museumcollectie kan worden verrijkt met werk uit privéverzamelingen.

Anselm Kiefer
Anselm Kiefer (1945) is een van Duitslands belangrijkste en meest controversiële hedendaagse kunstenaars. Zijn oeuvre bestaat uit verschillende clusters van werken die ingaan op de fundamentele aspecten van het menselijke leven zoals mythen, de natuur en de (Duitse) geschiedenis. Hij schildert, vaak op monumentaal formaat, sombere landschappen, ondergesneeuwde graven, verlaten gebouwen en historische personages. Het landschap als postapocalyptische woestenij is een terugkerend thema in Kiefers werk.

Chinese kunst in zomer 2014
De samenwerking met het verzamelaarsechtpaar De Heus-Zomer stopt na dit restauratieproces niet, integendeel. In de zomer van 2014 is een selectie uit hun verzameling hedendaagse Chinese kunst te zien in Museum Boijmans Van Beuningen. Een omvangrijke tentoonstelling met werk van belangrijke Chinese kunstenaars als Zhang Huan, Hai Bo, Zhang Xiaogang en Wang Guangle.

Blik op morgen
Museum Boijmans Van Beuningen hoopt in 2017 de deuren van het nieuwe Collectiegebouw te openen. In dit gebouw is het mogelijk om dergelijke grootschalige restauratieprojecten van werken uit eigen en privécollecties openbaar te maken voor publiek. Behoud van werk dat aan de collectie is toevertrouwd ziet het museum als een van zijn kerntaken. Voor privéverzamelaars is het museum een belangrijke expertisepartner op het gebied van tentoonstellen, opslag, restauratie en conservering.

Terug