Grote voorjaarstentoonstelling: Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture

Man Ray, Noire et blanche (Zwart en wit),1926, gelatine zilverdruk. © Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2013 © Man Ray Trust / ADAGP - PICTORIGHT / Telimage - 2013. Constantin Brancusi, La Muse endormie (Slapende muze),1910, brons, 16,1 x 27,7 x 19,3 cm. Arthur Jerome Eddy Memorial Collection. Fotografie © The Art Institute of Chicago. Medardo Rosso, Enfant malade (Ziek kind), circa 1909, aristotype, 7,9 x 6,3 cm. Archivio Medardo Rosso Barzio. Constantin Brancusi, Princesse X (Prinses X),1915-1916, brons, 61,7 x 40,5 x 22,2 cm. Collectie Centre Pompidou, MNAM-CCI, Parijs. Foto Adam Rzepka. Constantin Brancusi, Princesse X (Prinses X), circa 1930e, gelatine zilverdruk, 29,7 x 23,7 cm. Collectie Centre Pompidou, MNAM-CCI, Parijs. Foto Bertrand Prévost. Man Ray, L'Énigme d'Isidore Ducasse (Het raadsel van Isidore Ducasse), 1920 (1971). Collectie Museum Boijmans Van Beuningen.© Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2013. Man Ray, L'Énigme d'Isidore Ducasse,1920 (1975), 47,5 x 59 cm. Courtesy Fondazione Marconi, Milaan. © Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2013.

Persbericht

Grote voorjaarstentoonstelling: Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture
25 juli 2013

In het voorjaar van 2014 brengt Museum Boijmans Van Beuningen van over de hele wereld werk samen van drie kunstenaars die bepalend zijn geweest voor de ontwikkeling van de moderne kunst: Brancusi, Rosso, Man Ray. Voor het eerst zijn sculpturen én foto’s van deze beroemde beeldhouwers samen te zien. De tentoonstelling biedt een uniek kijkje in de keuken van de kunstenaars.

Vanuit toonaangevende musea zoals Centre Pompidou, MoMA en Tate Modern komen meesterwerken die zelden of nooit in Nederland geëxposeerd werden. Museum Boijmans Van Beuningen toont zo’n veertig beeldhouwwerken en ruim zestig foto’s van Brancusi (Hobiţa 1876 - Parijs 1957), Rosso (Turijn 1858 - Milaan 1928) en Man Ray (Philadelphia 1890 - Parijs 1976). Te zien zijn sculpturen zoals ‘Vogel in de ruimte’ (1941) van Brancusi en ‘Ecce Puer’ (1906) van Rosso, naast Man Rays uit eigen collectie, waaronder het beeld ‘Enigme d’Isidore Ducasse’ (1920/1971). De presentatie van de sculpturen naast de foto’s die de drie kunstenaars er zelf van maakten, onthult de vaak verrassende kijk die Brancusi, Rosso en Man Ray op hun eigen werk hadden.

Framing sculpture
Het intensief fotograferen van eigen werk is de overeenkomst tussen deze kunstenaars, die in het begin van de 20ste eeuw alle drie in Parijs leefden. De foto’s laten zien hoe zij hun sculpturen interpreteerden en hoe zij wilden dat toeschouwers deze zagen. Brancusi wordt gezien als de grondlegger van de moderne beeldhouwkunst met zijn sterk vereenvoudigde beelden van dieren en mensen. In zijn foto’s experimenteert hij met licht en reflectie waardoor zijn sculpturen de omgeving in zich opnemen en tot leven lijken te komen. Rosso is de kunstenaar die het (post)impressionisme in de beeldhouwkunst introduceerde. Zijn schijnbaar vluchtig gemodelleerde figuren van gips, brons of was hebben vage contouren en lijken daardoor bijna op te gaan in hun omgeving. Rosso verknipte de onscherpe foto’s van zijn werk, maakte er collages van en bewerkte ze met inkt. Hierdoor lijken de beelden nog vlakker en contourlozer. Man Ray is het bekendst als fotograaf, maar hij was ook schilder en beeldhouwer. Zijn materiaalkeuze was ongebruikelijk; hij gebruikte bestaande voorwerpen die hij samenvoegde tot nieuwe objecten, vergelijkbaar met de ready-mades van kunstenaar Marcel Duchamp. Man Rays experimentele gebruik van fotografie leidde uiteindelijk tot foto’s waaraan geen camera te pas kwam. Deze zogenaamde ‘rayographs’ maakte hij door voorwerpen op lichtgevoelig papier te leggen en kort te belichten, waardoor de voorwerpen een lichte afdruk op het fotopapier achterlieten.

Door de ogen van de kunstenaar
De foto’s van Brancusi, Rosso en Man Ray geven het publiek de mogelijkheid de sculpturen door de ogen van de kunstenaars te zien. In drie multimediale ruimtes wordt de aanblik van de sculpturen met moderne digitale technieken opnieuw gemanipuleerd. De bezoeker kan door projecties, belichting of animaties de verschillende verschijningsvormen ervaren, die door de drie kunstenaars in het atelier werden onderzocht.

Boijmans Tour en meer
De tentoonstelling nodigt de bezoeker uit zich te verdiepen in de werkwijzen van de kunstenaars en een eigen visie op de tentoongestelde sculpturen te vormen. Een speciaal ontwikkelde multimediatour biedt met tekst, beeld, audio en video toelichting op enkele werken. Deze Boijmans Tour nodigt bezoekers uit een foto of video te uploaden of een reactie achter te laten. Ter gelegenheid van de tentoonstelling organiseert het museum twee themamiddagen, een introductiecursus en workshops voor volwassenen en kinderen. Een kerkdienst biedt een bijzondere reflectie op de tentoonstelling en het museum organiseert een historische lunch met goedbewaarde recepten van de kunstenaars zelf. Op ARTtube.nl verschijnt een introductievideo. In de museumwinkel en via webshop.boijmans.nl is een rijkgeillusteerde catalogus verkrijgbaar, met bijdragen van internationale kenners (in Nederlands, Duits en Engels).

Met dank aan
De tentoonstelling 'Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture' is mede mogelijk gemaakt door de Turing Foundation (Turing Toekenning 2013), de Boijmans Business Club, het VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds (mede mogelijk gemaakt dankzij het Breeman Talle Fonds), het Mondriaan Fonds, AON, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed namens het ministerie van OCW, vanwege toekenning indemniteitsgarantie en de Kring Van Eyck.

Terug