Onderzeebootloods - XXXL Painting nu te zien

Chris Martin, After this you’re on your own..., 2013. (Opbouw tentoonstelling: ‘XXXL Painting’), foto: Ernst Moritz. Klaas Kloosterboer, 13101 (carrousel), 2013. (Opbouw tentoonstelling: ‘XXXL’ Painting), foto: Ernst Moritz. Jim Shaw, Deluge of Mythical Thinking, 2013. (Opbouw tentoonstelling: ‘XXXL Painting’), foto: Ernst Moritz.

De 5000m2 Onderzeebootloods is deze zomer voor de vierde keer op rij geopend voor kunstliefhebbers. De samenwerking van het Havenbedrijf Rotterdam en Museum Boijmans Van Beuningen heeft dit jaar geleid tot de tentoonstelling 'XXXL Painting'. Drie internationaal gerenommeerde kunstenaars hebben de jaren dertig loods op het RDM terrein getransformeerd in een enorm kunstatelier met immense kunstwerken.

Klaas Kloosterboer (NL, 1959), Jim Shaw (USA, 1952) en Chris Martin (USA, 1954) denken in grote formaten. De kunstwerken in deze editie bestaan uit objecten, installaties en schilderijen waarvan sommige zo groot als een badmintonveld. De ‘titanenstrijd’ die de kunstenaars met elkaar aangaan, toont dat de schilderkunst nog steeds krachtig en vitaal is. Voorafgaand aan de opening in de loods op zaterdagavond 8 juni, openen in Museum Boijmans Van Beuningen de hedendaagse kunsttentoonstellingen ‘25 jaar Stadscollectie Rotterdam’ en ‘Sensory Spaces 1 - Oscar Tuazon’. Jeannette Baljeu, wethouder haven, verkeer en regionale economie opent samen met directeur Sjarel Ex de tentoonstelling ‘XXXL Painting’ waarna een performance van schoolkinderen en een muzikaal optreden plaatsvinden. Aansluitend hierop opent aan de noordzijde van de Nieuwe Maas de tentoonstelling ‘Territory’ van AVL-Mundo (initiatief van Joep van Lieshout).

East coast, West coast, North Sea coast
Klaas Kloosterboer, ‘de bommenwerper’, woont en werkt in Amsterdam. In de lange hal van de loods is een rondlopende rail aan het plafond bevestigd die bestaande en nieuwe objecten met doorkijk- mogelijkheden langzaam door de ruimte voert langs statische werken en videobeelden. Dit levert steeds nieuwe composities op. De werken van Kloosterboer zijn fel gekleurd en al snel 40m2 groot. Chris Martin, ‘het schilderbeest’, woont en werkt in New York. Martin presenteert zijn werk in de enorme voorhal van de loods. Achttien bestaande werken worden getoond naast drie doeken die hij ter plekke heeft beschilderd, waarvan twee van circa 130 m2 groot. Martin is gefascineerd door de relatie tussen het nietige en het grootse, tussen mens en universum. Hij maakt schilderijen die van een afstand groots zijn en van dichtbij allerlei details bevatten.
Jim Shaw, ‘de verteller’ woont en werkt in Los Angeles. Shaw bouwt in het achterste deel van de grote loods een labyrint van oude theaterdecors die hij al schilderend heeft omgetoverd tot theatrale voorstellingen. Zijn verhaal laat je nadenken over de verzinselen die we gewoonlijk 'realiteit' noemen.

RDM terrein en Onderzeebootloods
De tentoonstelling in de Onderzeebootloods is een samenwerkingsproject van het Havenbedrijf Rotterdam en Museum Boijmans Van Beuningen. Gedurende vijf jaar wordt elke zomer een grote installatie van een internationaal vooraanstaande hedendaagse kunstenaar getoond. De drie eerdere manifestaties waren van: Atelier Van Lieshout in 2010, het kunstenaarsduo Elmgreen & Dragset in 2011 en Sarkis in 2012. Publiek en pers waren over al deze edities enthousiast. De Volkskrant omschreef de tentoonstelling van 2010 als: “De onbetwiste kunsthit van deze zomer”. In 2011 berichtte Trouw: “Als bezoeker word je zo meegezogen in deze surrealistische wereld dat je op een gegeven moment niet meer weet wat echt is en geënsceneerd.” Het Parool schreef in 2012: “De expositie Ballads is een levendige ontmoetingsplek. (…) razend interessant naarmate je er meer over leest en weet.”
De Onderzeebootloods uit 1937 is in omvang vergelijkbaar met de Turbine Hall van Tate Modern in Londen. De Onderzeebootloods is onderdeel van de voormalige Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) op de Heijplaat. Het Havenbedrijf Rotterdam herontwikkelt de locatie tot een gebied waar onderwijs, innovatieve bedrijvigheid en publieksevenementen samengaan. RDM Campus is dit jaar door het Erfgoedplatform van de Open Universiteit gekozen als meest geslaagde Nederlandse herbestemmingsproject. Voor meer info: www.onderzeebootloods.nl

Museum Boijmans Van Beuningen dankt naast het Havenbedrijf Rotterdam, BankGiro Loterij en BALTIC Centre for Contemporary Art voor de genereuze steun en samenwerking.

Terug