Onderzeebootloods - XXXL Painting

Chris Martin, Here Comes The Sun…, 2004-2007, oil on canvas, 363,2 x  327,7 cm. im Shaw, Untitled (Faces in circle), 2009, oil on canvas, 152,4 x 152,4 cm., courtesy of the artist and Simon Lee Gallery, London/Hong Kong Klaas Kloosterboer, #00319, 2000, lak op linnen, 360 x 230 x 120 cm, collectie Museum Boijmans Van Beuningen

Persbericht

Onderzeebootloods - XXXL Painting
Klaas Kloosterboer, Chris Martin en Jim Shaw

8 juni t/m 29 september 2013

Klaas Kloosterboer, Chris Martin en Jim Shaw transformeren deze zomer de Onderzeebootloods in een gigantisch kunstatelier. Dit is de vierde keer op rij dat Museum Boijmans Van Beuningen in samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam met een tentoonstelling over hedendaagse kunst de haven van Rotterdam betreedt.

Klaas Kloosterboer (1959), Chris Martin (1954) en Jim Shaw (1952) denken in monumentale formaten en richten de 5000m2 grote Onderzeebootloods in met schilderijen, installaties en objecten. In de tentoonstelling ‘XXXL Painting’ is een combinatie van bestaand en nieuw werk te zien. De Onderzeebootloods krijgt deze zomer de uitstraling van een gigantisch kunstatelier. In de maanden en weken voorafgaand aan de opening zijn de kunstenaars in de loods aan het werk en creëren ter plekke een tentoonstelling. Museum Boijmans Van Beuningen wil hiermee de veerkracht en energie van de schilderkunst tonen met een ware ‘titanenstrijd’ tussen de drie kunstenaars.

Uitvinder, schildersbeest en verteller
De in Amsterdam gevestigde Klaas Kloosterboer kan worden gezien als ‘uitvinder’. Hij gaat voortdurend experimenten aan, die de vorm en verschijning van het schilderen veranderen. Uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen wordt werk getoond, aangevuld met bruiklenen en nieuw werk. Chris Martin woont en werkt in New York en is het ‘schildersbeest’: hij gebruikt zijn energie om van elk schilderij een explosie van kleur en kracht te maken. In ‘XXXL Painting’ stelt hij een dertigtal bestaande doeken tentoon, maar zal hij in de weken voorafgaand aan de opening ook werken aan een schilderij van 13 x 10 meter. Jim Shaw uit Los Angeles complementeert het drietal als de ‘verteller’: hij tekent en schildert in een figuratieve, soms cartooneske stijl op gebruikte filmdecors. Hij maakt in de Onderzeebootloods gebruik van deze ‘backdrop’-schilderijen van soms 4 meter hoog en 15 meter lang.

Vorige edities
De drie eerdere manifestaties die Museum Boijmans Van Beuningen in samenwerking met het Havenbedrijf in de Onderzeebootloods organiseerde, waren van Atelier Van Lieshout in 2010, het kunstenaarsduo Elmgreen & Dragset in 2011 en afgelopen jaar van Sarkis. Publiek en pers waren over al deze edities enthousiast. De Volkskrant omschreef de tentoonstelling van 2010 als: “De onbetwiste kunsthit van deze zomer”. In 2011 berichtte Trouw: “Als bezoeker word je zo meegezogen in deze surrealistische wereld dat je op een gegeven moment niet meer weet wat echt is en geënsceneerd.” Het Parool schreef in 2012: “De expositie Ballads is een levendige ontmoetingsplek. (…) razend interessant naarmate je er meer over leest en weet.”

AVL-Mundo
Ook aan de noordzijde van de Maas is kunst te zien. Parallel met de tentoonstelling van Museum Boijmans Van Beuningen in de Onderzeebootloods organiseert Stichting AVL-Mundo (opgericht door kunstenaar Joep van Lieshout) op zijn buitenterrein en in de naastgelegen monumentale silo de tentoonstelling 'Territory', met werk van internationaal gerenommeerde kunstenaars als Kevin van Braak, Erik van Lieshout, Philippe Meste (FR) en Itziar Okariz (SP). Tegelijkertijd is er work-in progress van Atelier Van Lieshout, waaronder een hoogoven en werkende metaalgieterijen.

RDM-terrein
De Onderzeebootloods uit 1937 is in omvang vergelijkbaar met de Turbine Hall van Tate Modern in Londen. Het is een van de initiatieven van het Havenbedrijf Rotterdam om een breder publiek in contact te brengen met de haven en om de kwaliteit en beleving van het havengebied te versterken. De Onderzeebootloods is onderdeel van de voormalige Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) op Heijplaat. Het industriële erfgoed uit de eerste helft van de vorige eeuw wordt momenteel herontwikkeld. Daarbij staan onderwijs, innovatieve bedrijven en cultuur centraal.

Terug