Hand Made: Lang leve het ambacht

Harm Henrick Kamerlingh Onnes, noktegel met zittende figuur, 1961 Grayson Perry, The Tomb of the Unknown Craftsman, 2011 Johanna Schweizer, Tweeling,  2011 Studio Job, Kamerscherm Bavaria, 2008

Persbericht

Hand Made
Lang leve het ambacht

9 maart t/m 20 mei 2013

De belangstelling voor het ambacht is momenteel groter dan ooit. Hedendaagse
ontwerpers laten zich inspireren door het handgemaakte product en ambachtelijke
technieken en ook in de privésfeer neemt de interesse voor het zelf maken sterk toe.
Museum Boijmans Van Beuningen brengt komend voorjaar het ambacht tot leven.
Een tentoonstelling, demonstraties van vaklieden en workshops laten de bezoeker het
ambacht beleven en onderzoeken.

Museum Boijmans Van Beuningen presenteert komend voorjaar een tentoonstelling waarin
de meest uitzonderlijke voorbeelden van het kunstambacht uit heden en verleden te zien
zijn. Het museum toont ruim vijfhonderd objecten: van een middeleeuwse zittekist,
geraffineerd Venetiaans glaswerk uit de 17de eeuw en virtuoos handwerk uit het Victoria and
Albert Museum in Londen, tot een ingelegd kamerscherm van Studio Job, de trui gemaakt
uit één schaap van Christien Meindertsma en een metalen hekwerk met kantklos-patroon
van Demakersvan. Korte video’s brengen het maakproces van de geëxposeerde
voorwerpen in beeld. In de tentoonstelling zijn twee ateliers ingericht waar continue
vaklieden aan het werk zijn en diverse kunstnijverheidstechnieken demonstreren.

Viering van het ambacht
Het afgelopen decennium is het ambacht uitgegroeid tot een populair fenomeen in de kunsten
designwereld. “De hernieuwde aandacht voor het ambacht is nu niet alleen een
nostalgisch terugkijken, maar eerder een onderdeel van de creatieve zoektocht naar nieuwe,
eigentijdse methoden en technieken”, zo stelt conservator Mienke Simon Thomas. Naast de
groeiende interesse voor het doe-het-zelven in de privésfeer, neemt ook de belangstelling
voor het ambacht bij economen en politici toe. Uit recent sociaal-economisch onderzoek
blijkt dat de Nederlandse economie de komende jaren honderdduizenden professionele
ambachtslieden nodig heeft. De kennis en ervaring van gespecialiseerde vakmensen en de
gerespecteerde waarden van de ambachtseconomie vormen inspirerende factoren voor
ontwerpers, kunstenaars en beleidsmakers.

Historische context en blik op de toekomst
Met Hand Made presenteert Museum Boijmans Van Beuningen eeuwenoude ambachtelijke
technieken naast eigentijdse kruisbestuivingen tussen ambacht en design. De honderden
objecten in de tentoonstelling zijn niet chronologisch opgesteld, maar centreren zich rondom
zeven populaire clichés over het begrip ambacht: het eerlijke, het unieke, het virtuoze, het
kunstzinnige, het traditionele, het professionele en het amateuristische ambacht. De
gekozen objecten tonen dat de clichés vaak een kern van waarheid bezitten, maar dat ook
het tegendeel kan worden aangetoond. Zo is niet al het ambacht ‘eerlijk’ en was imperfectie
niet altijd en overal een even gewaardeerd kenmerk van het handgemaakte product. Vanuit
deze onderzoekende houding geeft Hand Made het begrip ‘ambacht’ een historische context
en biedt tegelijkertijd een blik op de toekomst van het creatieve ambacht.

Workshops, films, Hand Made markten en meer
Naast de tentoonstelling organiseert Museum Boijmans Van Beuningen tal van activiteiten.
Onderdeel van Hand Made is een uitgebreid en gevarieerd film- en documentaire
programma over kunstambachten, dat doorlopend is te zien. De educatieve ruimte van het
museum fungeert tijdelijk als ‘Ambacht Studio’. Hier wordt een breed scala aan workshops,
zoals breien, 3D-printing en houtbewerking door specialisten aangeboden. Hoogtepunten
zijn de Hand Made markten, waar niet alleen professionele makers producten verkopen,
maar ook handgemaakte producten van amateurmakers te koop zijn.

ARTtube
Op ARTtube, het online videokanaal van vijf musea uit Nederland en Vlaanderen,
presenteert Museum Boijmans Van Beuningen vanaf maart een nieuwe serie over

Met dank aan:
‘Hand Made: lang leve het ambacht' is mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds, VSBfonds, SNS REAAL fonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Fonds voor Cultuurparticipatie, Shell, SintLucas, Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed, Etsy, Farrow & Ball, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Swan Market en alle deelnemende ambachtslieden. vtwonen is mediapartner van de tentoonstelling.

Design in Boijmans
Deze tentoonstelling maakt onderdeel uit van het programma ‘Design in Boijmans’. Met een
vernieuwde opstelling van de museumcollectie en diverse designtentoonstellingen is er ook
in 2013 veel aandacht voor design en vormgeving in Museum Boijmans Van Beuningen.

Terug