Interventie #21 - Matias Faldbakken

Matias Faldbakken, Untitled (Locker Sculpture #2), 2011, foto: Lotte stekelenburg Matias Faldbakken Film Cans, 2006, variŰrende afmetingen, Courtesy van de kunstenaar en Simon Lee Gallery, Londen Matias Faldbakken, Double Cover Xerox 05, 2008, 152.4 x 152.4 cm, courtesy van de kunstenaar en Simon Lee Gallery Londen Matias Faldbakken Untitled (Garbage Bag #21), 2010, 134.4 x 88.2 x 4.5 cm. Courtesy van de kunstenaar en Simon Lee Gallery, Londen Matias Faldbakken Untitled (Everted Jerry Cans 6, 7, 8, 9), 2011, Vier delen, elk: 47 x 37 x 16 cm. Courtesy van de kunstenaar en Simon Lee Gallery, Londen Matias Faldbakken Untitled (Canvas # 37), 2011, 150 x 150 cm. Courtesy van de kunstenaar en Simon Lee Gallery, Londen

Persbericht

Interventie #21 - Matias Faldbakken
1 september 2012 - 27 januari 2013

Dit najaar brengt Museum Boijmans Van Beuningen een selectie werken van de Scandinavische kunstenaar Matias Faldbakken uit de collectie van Bert Kreuk naar Rotterdam. Eerder dit jaar kreeg het reusachtige ei van Jeff Koons uit de collectie van de particuliere verzamelaar al een plekje in het entreegebied van het museum. Faldbakken staat bekend om zijn directe en provocerende werk, waaronder zijn Garbage Bag serie.

Museum Boijmans Van Beuningen toont vanaf 1 september zes kunstwerken van Matias Faldbakken (Denemarken, 1973). Een kunstenaar die momenteel met groeiende aandacht wordt gevolgd door de hedendaagse internationale kunstscene. Faldbakken staat bekend om zijn radicale, provocatieve aanvallen op de maatschappij en de kunstwereld. Met zijn werk zegt hij op duizenden manieren ‘nee’. Hij vernielt en daagt uit, maar erkent tegelijkertijd dat hijzelf onherroepelijk deel uitmaakt van juist die samenleving waar hij ‘nee’ tegen zegt. In het museum toont Faldbakken onder andere een sculptuur bestaande uit een lockerkast ingesnoerd met gekleurde banden en een met marker bewerkte, ingelijste vuilniszak. Door hun plaats in de tentoonstelling krijgen de objecten hoe dan ook de stempel ‘kunst’.

Faldbakken: “In mijn werk speel ik vaak met museale conventies. Ik denk dat objecten veel winnen en verliezen doordat ze kunst worden. Omdat kunst het ultieme luxeproduct is zijn verzamelaars bereid om hoge prijzen voor deze objecten te betalen, ondanks dat ze de meest abstracte functie dienen. Dit geeft een beeld van de absurditeit van kapitaal.”

Kunstverzamelaar Bert Kreuk: “Alles om ons heen kan kunst zijn. Het zijn de gedachten over en de interpretaties van objecten die bepalen of wij het alledaagse tot kunst verheffen. Naar mijn mening hebben de werken van Matias Faldbakken de kwaliteit om deze discussie uit te lokken. Dit maakt zijn werk voor mij zo bijzonder interessant en boeiend."

De hedendaagse maatschappij als lege container
De werken van Matias Faldbakken zijn verleidend door de indringende combinaties van populaire cultuur en minimalisme en tegelijkertijd roepen ze ongemak op door Faldbakkens destructieve aanpak. In Museum Boijmans Van Beuningen toont Faldbakken enkele werken uit zijn ‘container-serie’, zoals Film Cans, Everted Jerry Cans en zijn Locker Sculpture. Met deze werken lijkt hij te refereren naar de leegte van de westerse maatschappij. De ene keer door alledaagse spullen letterlijk binnenstebuiten te keren of leeg te knijpen, de andere keer door een object juist te bedekken met een extra laag. Zo zijn de lege filmblikken van het werk Film Cans opzichtig chrome gespoten. Door met chrome graffiti zijn vandalisme te botvieren op de blikken, legt Faldbakken letterlijk een laag alles bedekkende glamour over de leegte van de filmindustrie.

Matias Faldbakken
Faldbakken is een Noorse schrijver en kunstenaar, geboren in Hobro, Denemarken, die zijn werk door heel Europa tentoonstelt. In 2005 representeerde hij Noorwegen tijdens de Biënnale van Venetië en momenteel toont hij de installatie Book Sculpture op Documenta 13 in Kassel. Begin 2012 had hij een solotentoonstelling in het Office for Contemporary Art Norway. Daarnaast is hij auteur van de The Cocka Hola Company (2001), Macht und Rebel (2002) en Unfun (2008), als onderdeel van zijn Scandinavian Misanthropy trilogie.

Deze presentatie is tot stand gekomen in samenwerking met Bert Kreuk. Alle getoonde werken zijn afkomstig uit de Bert Kreuk Collectie. Met dank aan Bert Kreuk en Simon Lee Gallery.

Terug