Selectie uit grootste afficheverzameling in Nederland

Gielijn Escher, Affiche Lucian Bernhard, Stiller, 1908, lithografie, Museum Boijmans Van Beuningen

Persbericht

Selectie uit grootste afficheverzameling in Nederland
t/m 30 september 2012

Onlangs opende de tentoonstelling ‘Leven voor affiches’ van affichemaker en -verzamelaar Gielijn Escher. Museum Boijmans Van Beuningen toont in een gecombineerd overzicht, naast affiches gemaakt door de kunstenaar zelf, een bijzondere selectie Duitse affiches uit zijn verzameling.

Op de tentoonstelling Gielijn Escher - Leven voor affiches in Museum Boijmans Van Beuningen is niet alleen een keuze (van zestig stuks) uit het beste werk van Escher (1945) te zien, maar tevens een selectie van vijftig werken uit zijn unieke verzameling. Dit is een van de grootste particuliere afficheverzamelingen in Nederland. De expositie toont zeer bijzondere Duitse affiches uit de jaren 1905-1930. Zo zijn de internationaal hoog gewaardeerde meesterwerken van Lucian Bernhard voor Manoli sigaretten en Stiller schoenen te zien. Daarnaast zijn affiches van Ludwig Hohlwein, Julius Klinger en Hans Rudi Erdt te bewonderen.

Vroege Duitse aanplakbiljetten
Precies honderd jaar geleden toonde de vooruitstrevende Deutsche Werkbund dergelijke affiches ook al eens in Rotterdam, in het gebouw van de Rotterdamse Kunstkring. De Werkbund organiseerde reizende tentoonstellingen die de resultaten van de samenwerking tussen kunstenaars en industrie presenteerden. De zogenaamde Sachplakaten van Lucian Bernard waren toen zeer vernieuwend. In tegenstelling tot de gebruikelijke illustratieve affiches verkoos Bernhard een afbeelding van uitsluitend het sterk geabstraheerde product en de merknaam. Het resultaat is een affiche met een enorme directheid en helderheid. De invloed van deze vroege Duitse affiches op het werk van Gielijn Escher is evident. Ook hij streeft - net als de Duitse ontwerpers uit het interbellum - naar een krachtig signaal met een zo groot mogelijke eenheid van vorm, kleur en tekst.

Verzamelwoede
Gielijn Escher besloot op zeventienjarige leeftijd afficheontwerper te worden. Zijn verzamelwoede ontstond echter al op zeer jonge leeftijd. Op zijn zesde begon hij met het verzamelen van sinaasappelvloeitjes en sinaasappeletiketten op kratten. Vier jaar later startte hij zijn, inmiddels grote, verzameling affiches. Begin jaren zeventig ontdekte Escher het werk van de Duitse ontwerpers uit het eerste kwart van de twintigste eeuw, met Lucian Bernhard voorop. Sindsdien zijn de tot het uiterst vereenvoudigde en gestileerde Sachplakate van Bernhard een grote inspiratiebron voor de ontwerper.

Uitgeverij De Buitenkant heeft een boek over Gielijn Escher uitgegeven met een tekst door Mienke Simon Thomas, conservator Toegepaste kunst en vormgeving van het museum.

Design in Boijmans
Museum Boijmans Van Beuningen is hét museum in Nederland waar nationaal en internationaal ontwerptalent een podium heeft. Binnen het programma ‘Design in Boijmans’ worden sinds 2011 bijzondere designtentoonstellingen georganiseerd. Ook in de zomer van 2012 is er veel design te zien. Zo is vanaf juli de Collectie Vormgeving van het museum gedeeltelijk opengesteld. Daarnaast is een nieuwe serie ‘Design Columns’ gestart waar actuele ontwikkelingen in de Nederlandse vormgeving worden uitgelicht. Ook is er een presentatie te zien van het werk van textielontwerper Frans Dijkmeijer en een tentoonstelling van Fins glas van Cor en Sjoukje de Wit.

Terug