Middeleeuwse graaf keert terug naar Nederland

Meester van Alkmaar, Portret van Jan, eerste graaf van Egmond (links), Portret van Magdalena, gravin van Werdenburg (rechts), ca. 1508. New York, The Metropolitan Museum of Art
Meester van Alkmaar, Portret van Jan, eerste graaf van Egmond (links), Portret van Magdalena, gravin van Werdenburg (rechts), ca. 1508. New York, The Metropolitan Museum of Art

PERSBERICHT
12 februari 2008

Deze week keert een bijzonder portret van de laatmiddeleeuwse Graaf van Egmond voor het eerst in eeuwen terug naar Nederland. Het vijfhonderd jaar oude paneel is een van de vroegste portretten die in ons land gemaakt werden, maar was hier nooit eerder te bezichtigen. Museum Boijmans Van Beuningen toont het schilderij in het kader van de tentoonstelling ‘Vroege Hollanders. Schilderkunst van de late Middeleeuwen’. Met tientallen zeldzame bruiklenen van over de hele wereld geeft de tentoonstelling een uniek kijkje in het leven in de late Middeleeuwen. De panelen zijn zo kwetsbaar dat een dergelijk overzicht nooit meer getoond zal worden.

Het dubbelportret van Jan van Egmond en zijn vrouw Magdalena werd rond 1508 geschilderd door de Meester van Alkmaar. Het portret is eeuwenlang in privébezit geweest, in de 19e eeuw behoorde het toe aan de beroemde familie De Rothschild. In 1931 werd het paneel nagelaten aan het Metropolitan Museum of Art in New York. Vanaf 16 februari is het werk voor het eerst in Nederland te bewonderen, in het kader van de overzichtstentoonstelling ‘Vroege Hollanders. Schilderkunst van de late Middeleeuwen’.De tentoonstelling geeft een beeld van een lang vervlogen tijd en biedt bezoekers een zeldzaam kijkje in het dagelijkse leven in de late Middeleeuwen.

Edelman
Graaf van Egmond was de archetypische middeleeuwse edelman. Hij was kruisvaarder en werd op zijn 25ste in de Jeruzalem geridderd. Teruggekeerd stond hij aan het hoofd van de Kabeljauwen, die in de late Middeleeuwen in voortdurende strijd verwikkeld waren met de Hoeken. In 1491 werd hij ridder van het Gulden Vlies, hiernaar verwijst ook de ketting met de schapevacht die hij draagt op zijn portret. Van 1483 tot 1515 was hij stadhouder van Holland.

Vroege Hollanders
Museum Boijmans Van Beuningen werpt met de tentoonstelling ‘Vroege Hollanders. Schilderkunst van de late Middeleeuwen’ nieuw licht op het begin van de Noord-Nederlandse schilderkunst. Over de Hollandse primitieven is slechts weinig bekend, maar ze doen niet onder voor hun beroemde Vlaamse tijdgenoten. Voor deze tentoonstelling komen tientallen zeldzame bruiklenen van over de hele wereld samen met meesterwerken uit Nederlandse collecties. De panelen zijn zo kwetsbaar dat een dergelijk overzicht nooit meer getoond zal worden.

De tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met het Rijksmuseum en met steun van hoofdbegunstiger de Turing Foundation, het Prins Bernhard Cultuurfonds en Rabobank Rotterdam.

Terug