Het is maar Pindakaas

Wim T. Schippers, De Pindakaasvloer 2011, Museum Boijmans Van Beuningen, Foto: Lotte Stekelenburg

Persbericht

Het is maar Pindakaas
Donderdag 2 juni 2011

Na vijf maanden pindakaascommotie is de vloer van Wim T. Schippers maandag volgens planning opgeruimd. Museum Boijmans Van Beuningen is verheugd dat de betrokkenheid bij pindakaas zo explosief is toegenomen in ons land. Directeur Sjarel Ex: “Als het weldenkende deel der natie zich zo druk kan maken over pindakaas, dan is het met het kritisch vernuft nog niet zo slecht gesteld in Nederland.”

Het concept van de Pindakaasvloer werd in december 2010 door Museum Boijmans Van Beuningen aangekocht voor het bedrag van precies 30.001 euro. Daar betaalt de kunstenaar nog belasting over. 75 emmers van 10 kilo pindakaas zijn op 1, 2 en 3 maart uitgesmeerd over een oppervlakte van 12 bij 4 meter in een dikte van 2 cm. In de 85 dagen dat de vloer te zien was, is deze vanwege de warmte van de zon 5 cm smaller geworden. De bedenker van de vloer is de conceptuele kunstenaar Wim T. Schippers (1942) die het concept 3-maal eerder uitvoerde; voor het eerst in 1969 bij Galerie Mickery in Loenersloot, daarna in het Centraal Museum in Utrecht (1997) en in 2010 in de Amsterdamse galerie ZINGERpresents. Vanaf de Rotterdamse Museumnacht op 5 maart 2011 is de vloer in Museum Boijmans Van Beuningen door 54.282 mensen bezocht. In de Kunst Studio van het museum was in dezelfde periode een kleine presentatie te zien van 12 pindakaaswerkjes gemaakt door kinderen. Via de Pindakaaspost op arttube.boijmans.nl heeft Wim T. Schippers 648 vragen over pindakaas beantwoord. 4 onoplettende bezoekers maakten een misstap in de vloer. Hiervoor waren zij, zoals iedereen, WA verzekerd. Het museum zal de zeer laag uitgevallen herstelkosten niet doorberekenen. Het museum ontving 100 schriftelijke en telefonische reacties en klachten en kreeg verschillende vloeren van jam (3), hagelslag (1) en chocoladepasta (1) aangeboden. De reacties op schrift waren te zien in de tentoonstelling. Wim T. Schippers heeft het museum na afloop van de tentoonstelling een ander kunstwerk geschonken genaamd ‘Da’; een reliëf in diverse materialen uit 2005, 150 x 155 cm. Het museum is erg verheugd over de schenking.

Grote mediawaarde
Vanaf januari was de Pindakaasvloer een hot item in de social media, kranten, magazines, radio en televisie. Van blog tot achtergrondartikel, interview en column, iedere pindakaasgebeurtenis werd breed uitgemeten: van aankoop(bedrag) tot plaatsing, van misstap en opruimen tot het verwijderen van de directeur. De Pindakaasvloer wist alle records te breken en bleek veel waard te zijn. In totaal verschenen er ruim 511 artikelen in kranten en magazines met een mediawaarde van €1.381.675,81; hierbij zijn alle radio en televisiereportages, buitenlandse aandacht en internet nog niet eens meegerekend. Sjarel Ex: “De enige uitspraak die bijna iedereen in Nederland kent over hedendaagse kunst, is de gevleugelde uitspraak ‘Ik rotzooi maar wat aan’ van Karel Appel, wellicht kan die nu worden vervangen door ‘Het is maar pindakaas’ .”

Goed doel
Op maandag 30 mei, werd de pindakaas met schep en emmer weer verwijderd door de pindakaas-stukadoors van het museum. Van de 135 beschikbare emmers pindakaas waren er 60 over. Woensdag 1 juni zijn er 11 emmers pindakaas uitgedeeld aan liefhebbers, 3 emmers blijven in het museum voor een kleine toekomstige vloer en ruim 400 kilo is ter beschikking gesteld aan de Voedselbank en de Pauluskerk in Rotterdam. 3 emmers blijven achter om op zondag 26 juni soep te koken voor behoeftige kunstenaars, die in dit naargeestige Nederlandse klimaat zo langzamerhand omkomen van de honger.

Belangrijk conceptueel werk
Het concept van de Pindakaasvloer is een belangrijke aanvulling voor de museumcollectie. Het werk sluit aan bij andere conceptuele kunst, zoals de vloersculptuur ‘A Computer which will solve every problem in the world / 3-12 Polygon’ van Walter de Maria uit 1984 en ‘The Well Polished Floor Sculpture’ van Ger van Elk uit 1969-1980. Museum Boijmans Van Beuningen is blij verheugd met de aankoop en de tentoonstelling. Sjarel Ex: “Dit is één van de belangrijkste aankopen van 2010 en een van de belangrijkste werken uit de Nederlandse kunstgeschiedenis van de tweede helft van de twintigste eeuw.” Het concept kan net als andere kunstwerken als bruikleen ter beschikking worden gesteld aan collega-musea.

Zinloos en oneindig
De Pindakaasvloer is in een bepaald verband ontstaan en maakt deel uit van een heel oeuvre van vloersculpturen van Wim T. Schippers. In 1962 bedekte Schippers een zaal volledig met zout, terwijl een andere zaal helemaal vol lag met gebroken stukken vensterglas. Hier ontstond ook het idee voor de Pindakaasvloer. De spinazie en andijvievloer die Schippers had bedacht, zijn nooit uitgevoerd. De Pindakaasvloer past binnen zijn conceptuele werkwijze. Karakters als Ernie uit Sesamstraat en Jacques Plafond, maar ook een sculptuur als de zwevende steen laten zien dat in principe alles zinloos en onzinnig is, maar daarom nochtans wel de moeite waard. Het bestrijken van een galerievloer met pindakaas is een voorbeeld van deze gedachtegang.

Wij danken u allen welgemeend voor uw aandacht.

Terug