Helly Oestreicher - Kleine Werken

Helly Oestreicher, Tegenwind (1994), 40 x 44 x 17 cm, keramiek, glas. Foto: Thijs Quispel

Persbericht

Helly Oestreicher
Kleine Werken

25 juni – 25 september 2011

In 1962 kocht Museum Boijmans Van Beuningen de eerste ‘anti-pot’ aan van beeldend kunstenaar Helly Oestreicher. Dit abstracte werk van keramiek getiteld Vogelhuis (1961) was destijds typerend voor het vernieuwende karakter van haar werk. Bijna vijftig jaar na deze eerste aankoop presenteert het museum een selectie van kleine werken uit het veelzijdige oeuvre van Helly Oestreicher.

Museum Boijmans Van Beuningen toont deze zomer een selectie van circa 30 kleine werken van Helly Oestreicher (1936) in enkele vitrines en aan de wand. In het begin van de jaren ’60 behoorde Helly Oestreicher tot de generatie Nederlandse keramisten die nieuwe wegen insloeg. In haar oeuvre staat de zeggingskracht van het object centraal. Zij doet een beroep op de zintuigen en de verbeelding van de kijker door de specifieke eigenschappen van het materiaal uit te buiten, contrasterende materialen te combineren en te spelen met de balans tussen materie en tussenruimte. Het materiaal is voor Oestreicher haar instrument, dat zij bespeelt op zoek naar de verwerkelijking van gedachten.

Nederlandse keramiek vanaf de jaren ’60
Museum Boijmans Van Beuningen toonde eerder het werk van Oestreicher’s generatiegenoten Jan van der Vaart (in 1991) en Johan van Loon (in 2009). Deze keramisten braken, net als Helly Oestreicher, ieder op geheel eigen wijze met de keramische traditie. Johan van Loon staat bekend om zijn veelzijdige vormentaal en experimenten met decoratie en Jan van der Vaart maakte vernieuwende abstract-geometrische werken, maar hield vast aan de functionaliteit. Het werk van Helly Oestreicher is van deze drie keramisten het meest beeldend. In haar werk zet zij materiaal in om haar denkbeelden vorm te geven.

Helly Oestreicher
Helly Oestreicher (1936) werd geboren in Karlovy Vary in de Republiek Tsjechië en groeide op in Nederland. Zij studeerde midden jaren ’50 aan de afdeling keramiek van de Rietveld Academie, waar zij vanaf 1979 zelf als docent heeft gewerkt. In 1984 had Oestreicher een solotentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Haar expositie ‘Denkbeelden’ was in 1989 te zien in de Beyerd in Breda en in 1990 in het Joods Historisch Museum in Amsterdam. In de Bergkerk in Deventer maakte zij als onderdeel van een solotentoonstelling in 1997 de grote installatie ‘Labyrint’ van baksteen en glas.

Publicatie
Tegelijkertijd met de opening van de tentoonstelling verschijnt het boek ‘HELLY OESTREICHER’, dat een overzicht geeft van vijftig jaar werk. Met bijdragen van Marjan Boot, F. Starik, Beppe Kessler, Thimo te Duits, Elisabeth Moortgat, Inge van der Vlies, Monica Strauss en de kunstenaar zelf. De publicatie is verkrijgbaar in de museumwinkel, prijs € 40, ISBN 978-90-78670-19-3

Terug