Ewoud van Rijn 'Through Hell and High Water'

PERSBERICHT
16 februari tot en met 18 mei 2008

De presentatie ’Through Hell and High Water’ in Museum Boijmans Van Beuningen toont de eigenaardige werelden van kunstenaar Ewoud van Rijn. In geschilderde tekeningen op grote vellen papier krijgen grillige omgevingen door middel van een donker lijnenspel gestalte.

Het begint allemaal met een schets op klein formaat. De vanuit het denkproces gevormde beelden, een stapeling van ideeën en associaties, zet Ewoud van Rijn op papier. De ontstane voorstellingen zijn niet statisch, maar worden aangevuld, gecombineerd en groeien als het ware. Het uiteindelijke beeld zet de kunstenaar via een diaprojectie over op groot formaat. Nadat de lijnen een voor een zijn overgenomen brengt hij er met acryl en inkt vorm, diepte en tooncontrast in aan. Dit gebeurt tijdens een, zoals Van Rijn het zelf noemt, meditatief uitwerkingsproces waarin hij geheel opgaat in de langzaam opdoemende wereld.

Ewoud van Rijn (Den Haag, 1967) woont en werkt in Rotterdam. De werken die hij maakt zijn een beeldende mythologie. Het is zijn reactie op het heersende culturele pessimisme en het idee dat de kunst dood is. In zijn werk staan lijken hierbij metafoor voor de kunstenaars en nimfen voor de muzes van de artiesten.

‘Venture & the Muses Imperative’
De tekeningen van minimaal 150 x 110 cm die het museum toont, vertegenwoordigen zowel ‘dood’ als ‘wedergeboorte’.
De ‘Venture’-tekeningen lijken opgeblazen afbeeldingen uit een boek waarvan de vertelling verloren is gegaan. Enkel de cryptische illustraties zijn overgebleven. Elk werk stelt een eiland voor dat ondermijnd wordt door de krachten van de natuur. De eilanden worden bewoond door menselijke elfjes, geanimeerde lijken en ontbindende overblijfsels.
De werken in ‘The Muses Imperative’ geven de andere kant van dit beeld weer. De verering van de muze, in de verschijning van een waternimf. In spattende en wervelende waterbeelden brengt de muze orakels en opdrachten over, in gebiedende wijs, zoals ’Be mysterious’, ‘Be Clueless, be Hopeless, be Useless’, etcetera.

De tekeningen uit beide series komen samen in een speciaal door de kunstenaar voor het museum ontwikkelde installatie. De presentatie wordt, net als het werk, gekarakteriseerd door dualiteiten. De creaties van Ewoud van Rijn worden beheerst door humor en ernst, kunst en realiteit, eindigheid en wederkeer.

Terug