Succesvolle tentoonstelling Kees van Dongen naar Parijs

Kees van Dongen, Le Doigt sur la joue / Vinger op de wang, 1910, Olieverf op doek, 65 x 54 cm, Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, Pictoright, Amsterdam

Persbericht

Succesvolle tentoonstelling Kees van Dongen naar Parijs

De drukbezochte tentoonstelling ‘De grote ogen van Kees van Dongen’ is vanaf 25 maart 2011 te zien in Parijs. Museum Boijmans Van Beuningen en Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris zijn dit zojuist overeengekomen. Het is de tweede keer dat het moderne kunstmuseum een tentoonstelling van Museum Boijmans Van Beuningen overneemt, de eerste keer was in 2009 met de biografische tentoonstelling over Charley Toorop.

Circa zestig topstukken van Kees van Dongen (1877 - 1968) worden na afloop van de tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen op 23 januari, overgebracht naar het Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris (MAM). De tentoonstelling over Kees van Dongen is daar vanaf 25 maart - 17 juli 2011 te zien met de titel ‘Kees Van Dongen, Fauve, anarchiste, mondain’. De interesse vanuit Parijs voor overname van de tentoonstelling komt niet geheel als een verrassing; Kees van Dongen heeft het grootste deel van zijn leven in Parijs gewerkt en gewoond.

Exclusief te zien
Anita Hopmans die de tentoonstelling voor Museum Boijmans Van Beuningen samenstelde en de catalogus over van Dongen schreef, zal als gastconservator nauw betrokken zijn bij de expositie in het MAM. Hopmans: “Het is een uitdaging deze bijzondere tentoonstelling nu ook in Parijs te tonen; de stad waar Kees van Dongen werkte, zijn eerste successen boekte en wereldfaam verwierf.” ‘Kees van Dongen, fauve, anarchiste, mondain’ wordt uitgebreid met verschillende werken uit de eigen collectie van het moderne kunstmuseum. Een aantal schilderijen, die tot 23 januari nog in Rotterdam zijn te zien, zijn exclusief bestemd voor de tentoonstelling in Nederland, zoals het uit Iran afkomstige schilderij ‘Trinidad Fernandez’ en ‘La dame aux gants noirs’ uit het Poesjkin museum in Moskou. Daarentegen wordt de tentoonstelling in Parijs aangevuld met enkele interessante werken uit St. Petersburg en een particuliere collectie in Istanbul. Ook qua inrichting zijn er verschillen. Het MAM toont in de eerste zalen de werken uit de Rotterdamse beginperiode van Van Dongen. Tevens krijgen de latere mondaine portretten extra aandacht. Museum Boijmans Van Beuningen maakt momenteel een Franse editie van de catalogus. De film over Kees van Dongen die in Rotterdam is te zien, wordt ook in Parijs getoond.

Privécollecties
De Van Dongen-tentoonstelling in Rotterdam is een groot succes. De afgewogen selectie van circa tachtig topstukken uit o.a. New York, Monaco, Genève en Moskou is tot nu toe door bijna 180.000 mensen bezocht. ‘De grote ogen van Kees van Dongen’ toont, aan de hand van hoogtepunten, de beginperiode, doorbraak, reizen en het latere succes van de van origine Rotterdamse kunstenaar.
Museum Boijmans Van Beuningen is erg content met de voortzetting van de samenwerking met Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris. In 2009 reisde de tentoonstelling over het leven en werk van Charley Toorop al naar het MAM.

Sponsoren
‘De grote ogen van Kees van Dongen’ in Nederland is mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Unilever en hoofdbegunstiger de Turing Foundation. Bovendien door bijdragen van OC&C Strategy Consultants, BankGiro Loterij, het door het Prins Bernhard Cultuurfonds beheerde Straver Fonds, Ploum Lodder Princen, Stichting Bevordering Van Volkskracht, Stichting Gifted Art en het Ministerie van OCW vanwege het toekennen van indemniteit. De tentoonstelling in Rotterdam is hoofdonderdeel van het officiële programma van Holland Art Cities 2009-2010.

Terug