Bijna €50 miljoen extra dankzij kunst en cultuur

Persbericht van Holland Art Cities
Leidschendam, 22 december 2010

Ruim 3,7 miljoen bezoekers na 1,5 jaar Holland Art Cities

Bijna €50 miljoen extra dankzij kunst en cultuur

Na 1,5 jaar heeft het internationale kunst- en cultuurevenement Holland Art Cities bijna €50 miljoen aan extra inkomsten opgeleverd voor de toeristische sector in Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van Blauw Research. Ruim 3,7 miljoen mensen bezochten in deze periode een of meerdere tentoonstellingen in het kader van Holland Art Cities. Hiervan kwamen 1,6 miljoen mensen uit het buitenland. 

230.000 bezoekers gaven aan speciaal voor de tentoonstelling naar Nederland te zijn gekomen. Deze groep bezoekers gaf bijna €50 miljoen uit in ons land. Daarnaast gaven 330.000 mensen aan dat de bezochte tentoonstelling voor hen één van de redenen was om Nederland te bezoeken. Deze groep gaf ruim €210 miljoen uit in de Nederlandse winkels, horeca, hotellerie en musea.

CULTUUR LOONT   
Hans Haerkens van Gastvrij Nederland, de Nationale Raad voor toerisme, recreatie, horeca en vrije tijd: “Na het eerdere succes van Rembrandt 400 blijkt nu opnieuw dat een kwalitatief goed aanbod in de kunst- en cultuursector en de collectieve promotie hiervan in het buitenland een belangrijke bijdrage leveren aan de gastvrijheidseconomie in Nederland. Het loont om ons culturele aanbod stevig onder de aandacht te brengen in binnen- en buitenland.”

BEZOEKERSDOELSTELLING BEHAALD NA TWEE THEMA’S  
 
Met de bezoekersresultaten uit het tweede thema van Holland Art Cities is de doelstelling van het evenement – 200.000 extra buitenlandse bezoekers  – nu reeds behaald. Op 30 maart 2011 eindigt de laatste tentoonstelling in het kader van Holland Art Cities.

PUBLIEKSFAVORIETEN
Van 1 september 2009 tot en met 30 juni 2010 stond het thema Moderne en Hedendaagse Kunst en Design centraal. Het gemiddelde rapportcijfer van de tentoonstellingen lag tussen de 7 en 8. Publieksfavorieten waren Van Gogh’s brieven in het Van Gogh Museum, De Jonge Vermeer in het Mauritshuis Den Haag en In nieuw perspectief: Cézanne, Picasso en Mondriaan in het Gemeentemuseum Den Haag. Tijdens thema drie Hollandse Meesters hebben onder andere de tentoonstellingen Made in Holland in het Mauritshuis in Den Haag, Gabriel Metsu in het Rijksmuseum, Rietvelds Universum in het Centraal Museum en De grote ogen van Kees van Dongen in Museum Boijmans Van Beuningen een prominente plek.

HOLLAND ART CITIES
Holland Art Cities wordt gecoördineerd door de Stichting International Events Holland en is een gezamenlijk project van de Ministeries van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), tien topmusea, de vier grootste steden en hun marketingorganisaties (Amsterdam Toerisme & Congres Bureau, Den Haag Marketing, Rotterdam Marketing, Toerisme Utrecht) en de Provincie Utrecht. Meer informatie en het complete programma van Holland Art Cities: www.hollandartcities.com.


NOOT VOOR DE REDACTIE

MEER INFORMATIE
Janneke Hendrikx
Communicatie
T 070 37 05 259
F 070 37 05 372
M 06 54 79 34 84
E jhendrikx@holland.com

KIJK OOK EENS OP
www.nbtc.nl
www.holland.com

Terug