Ronald Cornelissen - The Horseman's Kitchenette (When Demons Cook)

Ronald Cornelissen, The Great Wave (maquette), 2010
Ronald Cornelissen, The Great Wave (maquette), 2010

Ronald Cornelissen - The Horseman’s Kitchenette (When Demons Cook)
18 september 2010 – 23 januari 2011

Persbericht

Ronald Cornelissen (1960) toont vanaf 18 september vier nieuwe sculpturen in Museum Boijmans Van Beuningen. Cornelissen is vooral bekend om zijn tekeningen in een los handschrift. Daarnaast maakt hij installaties en sculpturen vervaardigd van alledaagse materialen zoals meubelplaat, papier-maché en karton. De getoonde sculpturen verwijzen naar motieven uit zijn tekeningen.

Speciaal voor zijn presentatie ‘The Horseman’s Kitchenette (When Demons Cook)’ toont Ronald Cornelissen vier nieuwe sculpturen en een vijftal fotocollages en tekeningen. Zijn metersgrote sculpturen verwijzen naar de vier ruiters van de Apocalyps, de hoofdrolspelers in Openbaring 6 van het Nieuwe Testament. Deze beelden vormen het uitgangspunt van deze tentoonstelling. De werken ‘Limbo’, ‘The Great Wave’, ‘Gangreen’ en ‘For the God of Love’ refereren elk aan een van de ruiters.

Alledaagse heroïek
In het Nieuwe Testament nemen de ruiters, brengers van onheil, een mythisch karakter aan. De beelden van Cornelissen doen het tegenovergestelde: door het gebruik van alledaagse materialen en de buitenproportionele afmetingen krijgen de sculpturen eerder een alledaags en tragikomisch karakter. Ook in de tekeningen en fotocollages krijgen de verwijzingen naar politiek, religie en fascisme een banaal karakter. Cornelissen neemt zo naar eigen zeggen “een loopje met de absurde trekjes die de discussie rond de zogenaamde ‘Ondergang van het Avondland’ aanneemt in Nederland”. Hij verwijst hier naar de publicatie van cultuurhistoricus Oswald Spengler (1880-1936), wiens pessimistische blik op de Westerse cultuur nog steeds actueel lijkt te zijn.

Inspiratie
De tekeningen en sculpturen van Cornelissen refereren aan comics, cartoons, graffiti, straatpoëzie, muziek, kunst en architectuur. Zo verwijst ‘The Great Wave’ indirect naar een beroemde houtsnede van de Japanse kunstenaar Hokusai en verwijst het werk ‘For the God of Love’ naar het met diamanten ingelegde doodshoofd van de Britse kunstenaar Damien Hirst.

Biografie
Ronald Cornelissen woont en werkt in Rotterdam en Parijs. Sinds 2000 geeft hij het tijdschrift Wormhole uit, waarin de tekenkunst centraal staat. Zijn werk was onder meer te zien in De Hallen in Haarlem (2006) en in de groepstentoonstelling Drawing Typologies in het Stedelijk Museum in Amsterdam (2007). Tekeningen van Ronald Cornelissen zijn opgenomen in particuliere collecties in Nederland, Zwitserland en in de Stadscollectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Vanaf 4 september toont ook Diana Stigter Galerie in Amsterdam zijn tekeningen.

De tentoonstelling is samengesteld door de conservator Stadscollectie van Museum Boijmans Van Beuningen, die in haar tentoonstellingen en projecten aandacht besteedt aan de beeldende kunst in Rotterdam. De Stadscollectie bezit zes tekeningen van Ronald Cornelissen, die onlangs werden getoond tijdens de Aanwinstenpresentatie Hedendaagse Tekenkunst. In november verschijnt de monografie TOOSH die gewijd is aan de tekeningen van Ronald Cornelissen. De publicatie bevat essays van Tom Morton en Peter Nijenhuis en is te koop in de museumwinkel.

Meer informatie: www.ronaldcornelissen.com
 

Terug