Joep van Lieshout aan het woord...

Foto: Studio Hans Wilschut
Foto: Studio Hans Wilschut

Kunstenaarsgesprek
zaterdag 10 juli, 15.30-17.00 uur
Voertaal: Engels

Edgar Schmitz interviewt Joep van Lieshout over de tentoonstelling Infernopolis door Atelier Van Lieshout in de Onderzeebootloods. Welkom en korte introductie door Saskia van Kampen, conservator Stadscollectie en samensteller van de tentoonstelling.

Let op: Het interview vindt plaats in het auditorium van de RDM Campus, naast de Onderzeebootloods.

Infernopolis – Atelier van Lieshout
Een voormalige Onderzeebootloods in de haven van Rotterdam is omgetoverd tot de grootste expositieruimte van Nederland. Op deze locatie toont Atelier Van Lieshout de spectaculaire tentoonstelling Infernopolis. In de loods van bijna 5000m2 groot heeft Atelier Van Lieshout een huiveringwekkende setting gecreëerd, waarin medische instrumenten, vacuümpompen, silo's, schedels, skeletten, reusachtige spermacellen en organen de hoofdrol spelen. Twee enorme installaties, The Technocrat en Cradle to Cradle, staan opgesteld naast een woud van nieuwe en bestaande sculpturen.

De tentoonstelling Infernopolis leidt u langs sinistere installaties en taferelen waarin de grenzen tussen goed en kwaad, leven en dood, realiteit en fictie zijn opgeheven. De fascinatie van Atelier Van Lieshout voor systemen is duidelijk te zien in het kunstwerk The Technocrat (2003-2004). Dit kunstwerk bestaat uit allerhande werktuigen, containers, bedden en destilleerketels. The Technocrat vormt een gesloten circuit van voedsel, alcohol, uitwerpselen en energie. Ook de installatie Cradle to Cradle (2009) is te zien, deze gaat uit van het concept dat afval voedsel is. Dit uitgangspunt is in het kunstwerk tot in het extreme doorgevoerd. Het wordt al snel duidelijk: deze machine hergebruikt alles, zelfs mensen.

Joep van Lieshout
Joep van Lieshout (1963, Ravenstein) woont en werkt in Rotterdam. Vanaf begin jaren tachtig produceert hij objecten van polyester, het materiaal dat in de jaren daarna uit zou groeien tot zijn handelsmerk. In 1995 richtte hij Atelier Van Lieshout op, waarmee hij de mythe van de individuele geniale kunstenaar ondermijnt. Atelier Van Lieshout verwierf internationale bekendheid met objecten, die het midden houden tussen beeldende kunst, architectuur en design.

Edgar Schmitz
Edgar Schmitz is kunstenaar en woont in Londen. Hij is mededirecteur van A Conversation in Many Parts, een internationaal discussieplatform voor moderne kunst en concepten, en docent aan het Goldsmiths College in Londen. Hij heeft bijdragen geleverd aan tijdschriften als Kunstforum International, Texte zur Kunst en Artforum International, maar ook aan Contemporary en Tema Celeste. Daarnaast heeft hij talloze essays voor catalogi geschreven over moderne kunst, waaronder stukken over het melodramatische van Rainer Werner Fassbinder en Phil Collins, het monsterlijke van Brian Jungens dierenwereld, het materiaal van Michael Craig-Martin en het LA van Sarah Morris. Zijn essay ‘Traps against Capture’ over humor en diverse werken van Andreas Slominski is onlangs verschenen in Deleuze and Contemporary Art bij Edinburgh University Press. Momenteel werkt hij aan een boek over ‘Ambient Attitudes and Escapist Criticality’.

Voor meer informatie over de tentoonstelling zie: www.onderzeebootloods.nl

Locatie: auditorium RDM Campus, naast de Onderzeebootloods
Voertaal: Engels
Kosten: gratis (exclusief entree tot de tentoonstelling: €5)
Reserveren: klik hier
Op zaterdag kunt u alleen telefonisch reserveren via 010 44 19 475

Terug