Kees van Dongen en de modewereld

Kees van Dongen, Vinger op de wang, Ca. 1910, Olieverf op doek, 65 x 54 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Pictoright, Amsterdam
Kees van Dongen, Vinger op de wang, Ca. 1910, Olieverf op doek, 65 x 54 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Pictoright, Amsterdam

De grote ogen van Kees van Dongen
18 september 2010 - 23 januari 2011

Schilder, societykunstenaar en vrouwenliefhebber Kees van Dongen schilderde de vrouw in Parijs, naakt of gekleed. Museum Boijmans Van Beuningen toont dit najaar een selectie van ruim zestig topstukken, afkomstig uit internationale collecties.

Zijn modellen gingen gekleed in de haute-couture van Paul Poiret en inspireren tot op de dag van vandaag bekende modeontwerpers als Vera Wang en John Galliano. ‘De grote ogen van Kees van Dongen’ toont ten voeten uit de wereldse blik en het schoonheidsideaal van deze topkunstenaar. Vanaf 18 september zijn de mooiste schilderijen van Kees van Dongen (1877 - 1968) te bewonderen in Rotterdam. De werken worden overgevlogen uit internationale topcollecties, van New York tot Istanbul, en van Nice tot Moskou. Veel van de schilderijen komen uit internationale privé collecties en familiebezit en zijn zelden of nooit uitgeleend.

Bohemien
Al in de jaren twintig werd de Rotterdammer Kees van Dongen door de wereldpers gevolgd. Behalve internationaal bekend om zijn opzienbarende portretten, was de kunstenaar een flamboyant figuur in Parijs. Van Dongens levensstijl was spraakmakend, zijn uitbundige nachtelijke atelierfeesten werden bezocht door filmsterren, beroemde politici en de modemodellen van zijn tijd. ‘De vrouw’ was zijn muze, haar lichaam zijn landschap en de piepjonge Brigitte Bardot zijn bekendste model. Zijn atelier was the place to be. Wat Andy Warhol in de jaren zestig was voor New York, was Kees van Dongen vanaf de twintiger jaren voor Parijs; een societykunstenaar en bohemien die de stad extra kleur en allure gaf.

Mode
Via de inmiddels legendarische modeontwerper Paul Poiret, rivaal van Coco Chanel, kwam Van Dongen in contact met de modewereld. De twee raakten bevriend en van Dongen werd een vaste gast op de chique feesten van Poiret. Deze modeontwerper staat nog steeds in de belangstelling van hedendaagse ontwerpers als J.P. Gaultier en van Galliano die ontwerpt voor Dior. Ook ontwerper Vera Wang liet zich door Van Dongens vloeiende penseelstreken inspireren voor een van haar collecties.
Poiret bood Van Dongen een nieuwe wereld met een spannende klantenkring en veel opdrachten. Jonge modellen showden de korsetloze creaties van Poiret, die bekend is geworden door zijn keuze van de soepel vallende stoffen en zijn nieuwe gebruik van traditionele patronen en weelderig decoraties. Van Dongen gebruikte de Poiret stijl met de kenmerkende strakke lijnen en ‘blote voeten’, rokken met split, gekleurde schoenen en eigentijdse elegantie. Als een van de weinigen schilderde hij de vernieuwing in de modewereld van het begin van de vorige eeuw.

Waardevol
De werken van Van Dongen werden al in zijn tijd al op waarde geschat. In Nederland werd de kunstenaar gezien als de succesvolle Hollander die naast Mondriaan - eveneens woonachtig in Parijs- in het buitenland succesvol was. Tegenwoordig worden zijn schilderijen ondanks de crisis geveild voor absolute recordprijzen.

Hoogtepunten
Museum Boijmans Van Beuningen toont representatieve voorbeelden van Van Dongens vroegste portretkunst en zijn meest extravagante Parijse werken. Belangrijk op de tentoonstelling zijn de schilderijen die hij maakte naar aanleiding van zijn reizen naar Egypte, Spanje en Marokko (1910 -1913). Deze experimentele maar verleidelijke vrouwenportretten, met oriëntaalse invloeden, intensieve kleuren en met decoratieve accenten, behoren tot zijn beste werken. De tentoonstelling sluit af met acrobates, uitdagende vrouwen, scènes uit het uitgaansleven en werken uit zijn eerste jaren in Parijs en Rotterdam. Naast de ruim zestig schilderijen wordt ook een serie tekeningen, keramiek, affiches en fotomateriaal tentoongesteld.

 

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Unilever, hoofdbegunstiger de Turing Foundation, OC&C Strategy Consultants, Bank Giro Loterij, een bijdrage uit het door het Prins Bernhard Cultuurfonds beheerde Straver Fonds, Ploum Lodder Princen, Stichting Bevordering Van Volkskracht, Stichting Gifted Art  en het Ministerie van OCW vanwege het toekennen van indemniteit. ‘De grote ogen van Kees van Dongen’ is hoofdonderdeel van het officiële programma van Holland Art Cities 2009-2010.

Terug