Huisstijl museum genomineerd voor de Nederlandse Designprijzen

PERSBERICHT
10 oktober 2007

De nieuwe huisstijl van Museum Boijmans Van Beuningen ontworpen door Thonik is genomineerd voor de Nederlandse Designprijzen in de categorieën ‘Grafisch ontwerp’, ‘Visuele identiteit’ en de publieksprijs.

De bekendmaking en prijsuitreiking vindt plaatst op zaterdag 20 oktober 2007. De presentatie van de museumhuisstijl is samen met alle andere genomineerden te zien op de tentoonstelling gedurende de Dutch Design Week van 20 tot en met 28 oktober in het Klokgebouw, Eindhoven. Voor meer informatie: www.nederlandsedesignprijzen.nl.

Over de huisstijl van het museum
Geen opvallend logo. Geen schreeuwerige huiskleuren. De nieuwe huisstijl die het Amsterdamse ontwerpbureau Thonik heeft gemaakt voor Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam bestaat uit twee lettertypes. “Het gaat tenslotte niet om het museum maar om de kunst die er is te zien”, verduidelijkt Thomas Widdershoven van Thonik. De huisstijl, in januari 2007 gelanceerd, dient ter ondersteuning om het museum, de vaste opstelling en tijdelijke tentoonstellingen en activiteiten op een efficiënte en effectieve wijze te communiceren. Dualiteit is hierbij het kernwoord. Het museum functioneert vanaf 20 januari, met de opening van een tweede entree en De Collectie Eén, als tentoonstellingmuseum én als collectiemuseum. De huisstijl fungeert hierbij als een bindende factor en vormt het gezicht van het museum.

De Mexcellent en Schulbuch
Het uitgangspunt van de nieuwe huisstijl voor alle communicatie van Museum Boijmans Van Beuningen is de Mexcellent, een letter die bestaat uit drie lijnen. Deze lijnen variëren in kleur, dikte en lengte. “Feitelijk zijn de drie lijnen een telkens veranderend logo, zoals ook de tentoonstellingen en de collectie van het museum voortdurend veranderen”, legt Widdershoven uit. Daarnaast spelen de kunstwerken die in Museum Boijmans Van Beuningen te zien zijn een belangrijke rol op de affiches, flyers en andere uitingen van het museum. “Daarom gaan mensen tenslotte naar het museum.” De naam van de kunstenaar of de tentoonstelling wordt geschreven met drie lijnen. “Die lyrische letters zorgen vervolgens voor het grafische vuurwerk.”
De naam van het museum zelf wordt altijd geschreven in het lettertype Schulbuch, een formele, bijna onopvallende letter. Ook krijgen de vier woorden Museum Boijmans Van Beuningen een vaste interpunctie. Door deze heldere typografie is de naam van het museum altijd meteen herkenbaar, evenals een logo.

Klik hier om uw stem uit te brengen!

Terug