Boijmans tentoonstelling Toorop opent in Parijs

Zelfportret met bontkraag, 1940, Olieverf op doek, 40x30 cm, Collectie Scheringa Museum voor Realisme
Zelfportret met bontkraag, 1940, Olieverf op doek, 40x30 cm, Collectie Scheringa Museum voor Realisme

Tentoonstelling Museum Boijmans Van Beuningen in Parijs
19 februari 2010

Museum Boijmans Van Beuningen verzorgt een overzichtstentoonstelling van Charley Toorop in Parijs. De tentoonstelling, die vorig jaar meer dan 130.000 bezoekers trok in Rotterdam, is vanaf vandaag te zien in het Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris. Het is de eerste keer dat het werk van de eigenzinnige kunstenares op grote schaal buiten Nederland wordt getoond.

De overzichtstentoonstelling van Charley Toorop (1891-1955) werd gisteravond onder grote belangstelling geopend in het Museum voor Moderne Kunst te Parijs. Conservator Marja Bosma, die de tentoonstelling samenstelde in opdracht van Museum Boijmans Van Beuningen, is ook verantwoordelijk voor de nieuwe opstelling. In Parijs wordt het werk van Charley Toorop aangevuld met tientallen werken van tijdgenoten als Piet Mondriaan, Gerrit Rietveld, Jan Toorop, Edgar Fernhout en Pyke Koch. Aan de hand van foto’s van Eva Besnyö wordt bovendien een beeld geschetst van het (huiselijk) leven van Charley Toorop. De tentoonstelling in het Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris is te zien tot en met 9 mei 2010.
Van 18 februari tot en met 11 april 2010 wijdt ook het Institut Néerlandais in Parijs een expositie aan Charley Toorop, eveneens samengesteld door Marja Bosma. Tekeningen en brieven onderstrepen de moeilijkheden waar de kunstenares mee werd geconfronteerd tijdens de totstandkoming van haar werk.

Charley Toorop geldt als de krachtigste vrouw in de Nederlandse schilderkunst van de twintigste eeuw. Ze schiep een eigenzinnig, zelfbewust en sociaal bewogen oeuvre. Bij Charley Toorop is schilderkunst de ultieme vorm van zelfverwerkelijking. Dat maakt haar werk onontkoombaar en indrukwekkend. Een mooi voorbeeld daarvan is het zelfportret uit 1928, dat Museum Boijmans van Beuningen in 2008 heeft verworven en dat ook in het Musée d'Art Moderne wordt getoond. Toorop was internationaal georiënteerd, vooral op Parijs. Vanuit een sociale en politieke bewogenheid ontwikkelde haar werk zich tot een confronterend realisme, waarin ze haar onderwerpen frontaal presenteerde. Dat geldt zowel voor haar opmerkelijke zelfportretten waarin ze de kijker doorboort met haar blik, als voor haar portretten van boeren, arbeiders en vissers. Marja Bosma schreef ook de publicatie over het leven en werk van Charley Toorop.

Terug