Wiskundige selfies en meetkundekunst

Een voorbeeld van een ‘wiskundige selfie’

Persbericht

Wiskundige selfies en meetkundekunst
De Grote Rekendag op woensdag 25 maart 2015
 

De feestelijke aftrap van de internationale Grote Rekendag vindt dit jaar plaats in Museum Boijmans Van Beuningen. Het succesvolle Boijmans Taal- en Rekenprogramma is de aanleiding voor het thema van dit jaar: ‘Meetkunde uit de kunst in de klas’. Jaarlijks nemen zo’n kwart miljoen basisschoolleerlingen in Nederland en België deel aan de Grote Rekendag, een initiatief van de Universiteit Utrecht en Uitgeverij Malmberg. Deze dertiende editie vindt plaats op woensdag 25 maart.

De Grote Rekendag wordt dit jaar officieel geopend door de Rotterdamse onderwijswethouder Hugo de Jonge. Tweehonderd leerlingen van de Schiedamse basisschool De Taaltuin beelden samen diverse kunstwerken uit op het binnenplein van Museum Boijmans Van Beuningen. De rest van de dag gaan kinderen van groep 1 tot groep 8 in het museum én op basisscholen in het hele land aan de slag met prikkelende rekenoefeningen geïnspireerd op kunstwerken uit de museumcollectie. Groepen 3/4 denken na over vragen als: ‘ziet een beeld er aan alle kanten hetzelfde uit?’ en ‘als je het kunstwerk in een kist stopt, hoe groot moet die kist dan zijn?’. Groepen 7/8 kijken naar het perspectief in schilderijen en maken vervolgens wiskundige selfies.

Boijmans Taal- en Rekenprogramma
De aanleiding voor de samenwerking tussen het museum en de Grote Rekendag is het Boijmans Taal- en Rekenprogramma. In dit innovatieve programma - dat door het Ministerie van OCW omarmd is als voorbeeldproject voor cultuureducatie - ontwikkelt het museum samen met scholen en kunstenaars museumlessen en online lesmateriaal voor basisscholen. Hiermee speelt het museum vanuit de kracht van kunsteducatie in op taal- en rekenachterstanden bij Rotterdamse leerlingen.

Het hele jaar door leren in Boijmans
Museum Boijmans Van Beuningen ontvangt jaarlijks bijna 25.000 scholieren, van groep 0 tot hoger onderwijs. Voor deze doelgroep ontwikkelt het museum museumlessen en lesmateriaal bij de collectie en tentoonstellingen. Twee keer per jaar organiseert het museum ‘Tussen Kunst en Klank’, waarin muzikanten van het Rotterdams Philharmonisch Orkest live muziek maken bij kunstwerken voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs. De Museumbus brengt op jaarbasis 8000 leerlingen van school naar het museum en terug. Voor dit rijke onderwijsprogramma werkt het museum samen met basisscholen, voortgezet onderwijs, universiteiten, lerarenopleidingen, culturele partners in de stad, de publieke omroep en diverse maatschappelijke organisaties. Op dit moment loopt bijvoorbeeld een pilotproject in samenwerking met het Erasmus MC, waarin het curriculum van geneeskundestudenten verrijkt wordt door het kijken naar kunst.

De Grote Rekendag
De Grote Rekendag is een initiatief van de Universiteit Utrecht en Uitgeverij Malmberg. Het doel van de dag is kinderen laten ervaren hoe uitdagend rekenen-wiskunde kan zijn. Dit initiatief is een extra stimulans voor leraren en scholen om te investeren in reken-wiskundeonderwijs. Museum Boijmans Van Beuningen toont hoe het kijken naar kunst kan bijdragen aan het reguliere (reken)onderwijs en biedt daarvoor gratis lesmateriaal op onderwijs.boijmans.nl.

Met dank aan
Het Boijmans Taal- en Rekenprogramma wordt in de eerste twee jaar gesteund door het Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland, de Gijzelaar-Hintzenfonds en Stichting Swart-van Essen. Het Fonds voor Cultuurparticipatie, Gemeente Rotterdam en het KCR ondersteunen het atelier op de Fridtjof Nansenschool in Rotterdam.