De Bijenkorf, Vogue en STOP AIDS NOW! laten zich inspireren door Boijmans

Etalage de Bijenkorf Rotterdam door Museum Boijmans Van Beuningen. Foto: Tot en met ontwerpen.

Persbericht

De Bijenkorf, Vogue en STOP AIDS NOW! laten zich inspireren door Boijmans

Dinsdag 2 september

Een voorproefje op de grote modetentoonstelling ‘The Future of Fashion is Now’ in Museum Boijmans Van Beuningen is vanaf nu zichtbaar bij warenhuis de Bijenkorf. Ook gaat het museum bijzondere samenwerkingen aan met Vogue Nederland en STOP AIDS NOW! ‘The Future of Fashion is Now’ gaat op 11 oktober 2014 van start in Rotterdam en presenteert de mode en modetalenten van de toekomst.

De Bijenkorf
De Bijenkorf geeft in de maand september een sneak peek van de tentoonstelling met bijzondere etalages in de filialen Amsterdam en Rotterdam. Het museum nodigde Nederlands modetalent Antoine Peters uit om een speciale installatie te maken voor deze ruimtes. In Amsterdam siert op dit moment zijn ‘Wooden Floor Dress’ de etalages aan het Damrak en in Rotterdam vormt Peters’ ‘Looong Sleeve’ het middelpunt van drie ramen aan ‘de Koopgoot’. Robert Bohemen, Directeur Marketing bij de Bijenkorf: “De modetentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen vormt inspiratie voor de fashionbeleving bij de Bijenkorf. September is de start van het nieuwe modeseizoen met vele nieuwe merken. Ons campagnethema is ook ‘The Future of Fashion is Now’. Hierbij past de link met kunst & cultuur, dit resulteerde in een partnership tussen Boijmans en de Bijenkorf waarbij wij elkaar versterken.”

Vogue Nederland
Hoofdredacteur van Vogue Nederland, Karin Swerink maakt deel uit van de jury die begin dit jaar zes modetalenten de Han Nefkens Fashion on the Edge Award toekende. Deze zes ontwerpers maken speciaal voor de tentoonstelling nieuw werk. (Het maakproces delen zij op www.futureoffashion.nl) Als mediapartner besteedt Vogue Nederland in het novembernummer veel aandacht aan ‘The Future of Fashion is Now’. Ook is er een speciale lezersactie voor Vogue-lezeressen en mooie aanbiedingen voor bezoekers van Museum Boijmans Van Beuningen. Deze inspirerende samenwerking sluit aan bij de missie van Vogue Nederland om de modewereld te vergroten en mode te vieren. Vogue is al sinds 1892 een internationaal gerenommeerde mode-autoriteit. Sinds 2012 verschijnt het tijdschrift ook in ons land; Vogue Nederland is hét modemagazine van Nederland en België.

De Bijenkorf x Vogue x Boijmans
Tijdens Vogue Fashion’s Night Out op 4 september is Museum Boijmans Van Beuningen aanwezig met een pop-up fotostudio in het Amsterdamse filiaal van de Bijenkorf. Bezoekers van het mode-event kunnen zich laten fotograferen in het campagnebeeld van de tentoonstelling en zo in de voetsporen treden van fotomodel Sophie Vlaming. Deelnemers maken kans op een spectaculair Fashion Weekend in Rotterdam met overnachting in Mainport By Inntel Hotels, incl. tickets voor de vip-opening van de tentoonstelling.

ArtBag
Ter ere van de tentoonstelling maken STOP AIDS NOW! en het museum een gloednieuwe ArtBag. Binnenkort wordt bekendgemaakt wie de ontwerper is van deze charitatieve tas, die eerder werd ontworpen door o.a. Jean Paul Gaultier en Viktor&Rolf. De opbrengst komt ten goede aan jonge vrouwen die zijn getroffen door hiv en aids in Afrika. Onder deze groep is aids momenteel doodsoorzaak nummer één. De Bijenkorf en Museum Boijmans Van Beuningen zijn de exclusieve verkooppunten van de bijzondere tas. In oktober vindt de feestelijke lancering van de ArtBag plaats in Rotterdam.

Tentoonstelling
'The Future of Fashion is Now' is te zien vanaf 11 oktober in Museum Boijmans Van Beuningen. De tentoonstelling laat zien hoe mode er in de toekomst uit kan zien, voorspeld door de jongste generatie ontwerpers. De afgelopen jaren heeft het museum ruim 50 jonge modetalenten van over de hele wereld gescout. Daarnaast zijn in de tentoonstelling ontwerpen van gerespecteerde vernieuwers te zien, zoals Viktor&Rolf, Hussein Chalayan en Iris van Herpen.

Mogelijk gemaakt door
Naast deze gewaardeerde partners wordt ‘The Future of Fashion is Now’ mogelijk gemaakt door de volgende fondsen en bedrijven die het museum bedankt voor hun genereuze steun: Han Nefkens Fashion on the Edge, Boijmans Business Club, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Prins Bernhard Cultuurfonds (mede mogelijk gemaakt dankzij het Breeman Talle Fonds), BankGiro Loterij, K.F. Hein Fonds en Stichting Bevordering van Volkskracht.